Zelena mobilnost ključan je deo evropskog zelenog plana

Evropski zeleni plan postavio je ambiciozne ciljeve za sve članice Evropske unije koje je važno da ispunimo ako želimo da odgovorimo najvećem izazovu današnjice: klimatskim promenama.
Jedno od njegovih najvažnijih područja, uz naravno, efikasno i racionalno korišćenje energije, je prelazak na zelenu mobilnost, što obuhvata električna vozila i infrastrukturu za njihovo punjenje.
Prema zakonodavnom paketu Evropske komisije 'Spremni za 55%', putni saobraćaj usmerava se ka mobilnosti sa nultom stopom emisija do 2050., uključujući smanjenje prosečne emisije iz novih automobila za 55% do 2030. godine.
Važno je i da se napomene kako će, u skladu sa novim i izmenjenim direktivama ETS (Evropski sistem za trgovinu emisijama), EED (Direktiva o energetskoj efikasnosti) i EPBD (Direktiva o energetskim svojstvima zgrada), putni saobraćaj biti uključen u sistem trgovine emisijama.
Darko Zeljković, u Schneider Electric-u zadužen za dalji razvoj eMobilnosti u Jugoistočnoj Evropi objasnio je šta može da se očekuje na polju zelene mobilnosti.
U kontekstu novih i izmenjenih direktiva, sa stanovištva Schneider Electrica, šta nas očekuje na polju zelene mobilnosti?
Nove obaveze koje su pred nama kao proizvođačima, kupcima i potrošačima dovešće do značajnog povećanja korišćenja električnih automobila.
Statistika pokazuje kako u Evropskoj uniji raste broj prodanih električnih vozila tri puta brže od broja punjača za ta ista vozila. Ilustracije radi, u samo dve zemlje EU-a, Holandiji i Nemačkoj, prošle godine bilo je smešteno čak 42% od svih punjača u zemljama EU-a.
Zato je već sada u našoj regiji potrebno početi sa izgradnjom infrastrukture za punjenje vozila za kratka i duga putovanja. Kada je reč o infrastrukturi, moramo biti svesni da ona ne obuhvata samo javno dostupne površine, već i privatne površine, odnosno privatne veze.
Predvodnici aktuelnog talasa elektrifikacije saobraćaja u Srbiji i Crnoj Gori su na prvom mestu kompanije, koje u svoje flote službenih automobila sve više uvode električna vozila i svoja postojeća garažna i parking mesta opremaju adekvatnim punjačima.
Jedna od njih je i naša kompanija, Schneider Electric koja kao potpisnica globalne inicijative EV100 ima ambiciju da do 2030. svoju flotu vozila kompletno zameni sa električnim vozilima. Pored njih, značajnu ulogu imaju hoteli, ugostiteljski objekti, tržni centri, javne garaže i parking prostori koji svojim korisnicima žele da pruže “uslugu više”.
Svesni smo da javno dostupni punjači neće moći da zadovolje potrebe za punjenjem električnih automobila. Možemo li ih očekivati u privatnim zgradama i kućama?
Veoma je važno razviti mrežu javno dostupnih punjača duž autoputeva, u blizini čvorišta ključnih saobraćajnica i stanica javnog prevoza. Ovde treba istaći veliki značaj domaćih kompanija (Charging Point Operator-a i eMobility Service Provider-a) koje su prethodnih godina, bez obzira na mali broj električnih automobila registrovanih u Srbiji, prepoznale ovu potrebu i pokrenule ili nastavile svoj biznis u pravcu razvoja infrastrukture punjača u Srbiji i Crnoj Gori.
Zahvaljujući njima, danas kroz njihove mreže i aplikacije za punjenje i naplatu imamo dostupno oko 150 punjača u Srbiji i oko 30-tak u Crnoj Gori.
Foto: Schneider Electric/Darko Zeljković
Za pohvalu su i napori JP "Putevi Srbije" da svoju mrežu javno dostupnih punjača duž glavnih putnih pravaca u Srbiji, koja trenutno ima 8 brzih punjača, prošire do kraja ove godine sa novih 50, a do kraja 2025. do ukupnog broja od 114 brzih punjača različitih snaga.
Nadam se da će se njihove namere obistiniti, što će uz već pomenute domaće kompanije, vozačima električnih vozila, pogotovo u toku letnjih meseci kada je veliki broj tranzitnih putnika iz Evrope na našim putevima, omogućiti bezbednu i sigurnu vožnju, odnosno korisničko iskustvo najvišeg nivoa.
Prilikom razvoja infrastrukture, treba imati u vidu već sada, na bazi iskustva razvijenih evropskih zemalja (Norveška, Švedska, Nemačka) i neospornu činjenicu da se oko 90% punjenja obavlja u privatnim okruženjima – uglavnom u našim stambenim, poslovnim i industrijskim zgradama.
Ono što želim da istaknem je da će najnovije izmene i dopune Zakona o planiranju i izgradnji Republike Srbije značajno doprineti daljem razvoju infrastrukutre i povećanju broja punjača u rezidencijalnim zgradama, poslovnim objektima i duž puteva.
Komercijalne, višestambene zgrade i kuće u osiguranju infrastrukture imaju veliku ulogu jer se tu vozila redovno parkiraju na duže vreme.
Automobili sa motorima na unutrašnje sagorevanje se najčešće pune na putu. Stručne procene pokazuju da će u budućnostii čak 90% punjenja električnih automobila biti na destinaciji, kod kuće ili na poslu.
Punjenja na destinaciji povećaće potrošnju električne energije za 40% u zgradama, a to na kraju dovodi do povećanja troškova električne energije za svaku zgradu, odnosno za svako domaćinstvo.
Zato je upravo sada idealna prilika da se zgrade koje su u nekim vrstama obnova prilagode budućoj povećanoj potrošnji električne energije i potrebi pripreme instalacija za punjače električnih vozila.
Šta kada se postave infrastruktura i punjači - kako funkcionišu?
Ulaskom u investiciju ugradnje punjača u zgradama treba da se zna da punjači nisu samostalni proizvod i da celi sistem treba da se uskladi, kako ne bi došlo do neželjenih problema usled povećane potrošnje električne energije u zgradi.
Kompanija Schneider Electric pruža rešenje navedenog izazova kroz sistem upravljanja električnom energijom putem pametnih tehnologija punjenja i digitalizacije, integracijom svih elemenata u jedinstveno rešenje za eMobilnost, komercijalnog naziva EcoStruxure for eMobility.
Povezivanjem EV punjača sa sistemom upravljanja potrošnjom električne energije u stvarnom vremenu omogućavamo neometan i istovremen rad više potrošača energije u nekoj zgradi.
EcoStruxure for eMobility je sistem koji meri kompletnu potrošnju električne energije u objektu i na osnovu dobijenih podataka daje uputstvo punjaču električnog vozila za promenom brzine punjenja.
Na taj način se osigurava neometan rad svih ostalih uređaja koji koriste električnu energiju u objektu.
Zbog očekivanog razvoja infrastrukture i eksponencijalnog rasta broja punjača za električna vozila, i očekivane povećane potražnje za električnom energijom, Schneider Electric nastavlja dalje da razvija različite serije AC i DC punjača, kao i softverska rešenja za upravljanje energijom kako bi krajnjim korisnicima obezbedio “pametno punjenje” i korisničko iskustvo najvišeg nivoa.
Takođe, u procesu elektrifikacije saobraćaja se u cilju proizvodnje “zelene električne energije”, kao jedan od imperativa nameće maksimalna upotreba obnovljivih izvora energije (solarnih elektrana, vetro parkova i sl.), zatim sistema za skladištenje energije, dok će i individualni proizvođači/potrošači, tzv. Prosumeri, svojim kapacitetima činiti značajan deo jednog aktivnog i decentralizovanog elektroenergetskog sistema.
Kao što smo rekli Schneider Electric se svojim rešenjima već nametnuo kao lider u digitalizaciji električne energije i decentralizaciji elektroenergetskih sistema, što će u budućnosti predstavljati jedan od osnovnih preduslova za pravilno funkcionisanje svih sistema, uključujući i mrežu punjača električnih vozila.
Kao što znate u Novom Sadu u okviru našeg HUB-a mi razvijamo jedan od naših najpoznatijih softvera ADMS, koji upravo, pored ostalog, i tome doprinosi.