X-VAGON – ISKORAK U DIGITALNU BUDUĆNOST SAOBRAĆAJA

Komentari: 0
Fotografija od: Robert Peres

Nakon obimnih testiranja i odobrenja od strane nadležnih organa prvi voz nove generacije metroa –"X-vagon" je zvanično počeo sa radom na liniji U3 Bečkih linija, i on predstavlja put u budućnost bečkog metroa.

Spolja gledano "X-vagon" se ne razlikuje mnogo od standardnog V-vagona, ali samo jedna od novosti su velike displej-table koje tokom vožnje pokazuju čitavu mrežu metro-sistema, kao i aktuelnu rutu i lokaciju gde se u datom trenutku nalazi voz.

"Sa novim ‘X-vagonom‘ grad Beč je napravio veliki iskorak u digitalnu budućnost saobraćaja", rekao je rukovodilac Siemensa, Albreht Nojman.

Da bi, pored zvaničnog saopštenja, saznali šta sve "X-vagon" čini najsajvramenijim metro-vozom, da li je trenutno za upravljačkim sistemom još uvek vozač... uz pomoć prijatelja iz Vienna Offices (Kancelarije Grada Beča u Beogradu), za sagovornika smo otišl na pravu adresu, razgovarali smo sa rukovodiocem projekta "X-vagon", Markusom Rubnerom.

Časopis Industrija: Šta "X-vagon" cini najsavremenijim metro-vozom na svetu?

Markus Rubner: "X-vagon" zajedno sa proširenjem metro-linija U2 i U5 otvara novo poglavlje u istoriji Bečkog metroa.

Novi voz omogućava potpuno automatizovan operativni proces i uvodi digitalizaciju na šine metroa. "X-vagon" je spojio nekoliko inovacija:

• Prva primena električnog sistema kočenja (brake-by-wire) kompanije Siemens u svetu

• Prva primena sistema"Informacije za putnike Plus" u svetu

• Energetski pretvarač u tehnologiji silicijum-karbida

• Širokopojasni signal visokih performansi (WiFi+LTE)

• Premošćivač za izlaz kod svakih vrata

• Hibridni sistem za bezbednost voza za poluautomatski i potpuno automatizovan operativni sistem

U jednom "X-vagonu" ukupno može biti do 928 putnika, tacno 46 više nego u prethodnom modelu, V-vagonu.

Putnici sa dečjim kolicima ili prtljagom imaju dovoljno prostora. Sedišta su napravljena od visokokvalitetnog furnira, a raspoređena su poprečno, uzduž i sa preklopivim sedištima.

Plava sedišta su namenjena putnicima sa smanjenom pokretljivošcu. Takode, povećan je broj mesta za porodice sa dečjim kolicima.

Posebna pažnja posvećena je visokom stepenu pristupačnosti i udobnosti za putnike.

"X-vagon" koji je proizveden u Beču sastoji se 90 odsto od reciklirajućih materijala, a lagana konstrukcija i oprema omogućavaju nisku potrošnju energije.

Do kraja 2023. godine biće isporučen deseti "X-vagon-voz", a od 2024. godine Siemens će bečkim linijama isporučivati do tri dodatna "X-vagona" godišnje.

Svi isporučeni "X-vagoni" će postepeno biti uvedeni u metro mrežu.

Do 2030. godine, ukupno ce biti 34 voza tipa X u bečkom javnom prevozu.

Od 2026. godine "X-vagon" će voziti potpuno automatizovano na liniji U5.

Časopis Industrija: Kakve je sve digitalne korake grad Beč napravio sarađujući sa kompanijom Siemens?

Markus Rubner: Uveden je na primer, novi putnički informacioni sistem "Fahrgastinfo Plus".

Iznad svakih vrata nalaziće se ekrani sa relevantnim informacijama za putnike.

Iznad svakih vrata se tokom vožnje prikazuju instrukcije u vezi sa lokacijom pokretnih stepenica i liftova na sledećem stajalištu.

Isto važi i za putnike koji presedaju.

Prikazuje se vreme sledećeg polaska, koje je i vizuelno predstavljeno u bojama semafora.

Osim toga, na informativnom ekranu su prikazani:

• Dinamicki plan mreže (naspram izlaza)

• U odnosu na odredena vrata, uputstvo do izlaza iz metroa i do liftova, kao i uputstva u vezi presedanja (na vratima na kojima se izlazi)

• Prikaz izlaza bez barijera

• Informacije o liftovima (upozorenje na prepreke)

• Animirani plan mreže uvek se prikazuje naspram izlaznih vrata

• Ostali važni aspekti digitalizacije su:

• Prenos dijagnostičkih podataka radi optimizacije procesa održavanja

• Prenos CCTV-podataka (Live-Stream, arhiviranje video zapisa)

• Prenos stanja opterećenja vozova

• Po prvi put primenjena zabavno-informativna usluga u vozovima metroa – "Infotainment".

Časopis Industrija: Očekivanja su da do 2026. godine "X-vagon" postane potpuno automatizovan i da saobraća bez vozača? Koliko se radi dugo na ovom projektu i da li je već u fazi testiranja?

Markus Rubner: Bečke linije se bave potpunom automatizacijom od 2014. godine.

Odluka o uvođenju potpuno automatizovanog operativnog sistema doneta je 2015. godine.

Osnova za ovu odluku bila je prethodna studija izvodljivosti.

Trenutno, Bečke linije su opremile jednu prugu isključivo za internu upotrebu sa potpuno automatizovanim sistemom.

Na njoj se kontinuirano izvode probne vožnje sa novim vozovima, novim sistemom za osiguranje vozova i prototipom peronskih vrata.

Časopis Industrija: Da li se ovim projektom potpune automatizacije vozila smanjuje i potreba za vozačima?

Markus Rubner: Ne. Zadaci zaposlenih će se u potpuno automatizovanim vozovima proširiti ka pružanju usluga putnicima, i posao učiniti raznovrsnijim.

Oni ce kao intervencijsko osoblje obučeno za vožnju biti prisutni na mreži i u vozovima, kako bi brzo reagovali u slučaju kvara i pružili podršku u vreme velikih gužvi.

0 Komentara o ovom članku
Ostavi komentar

Ostavi komentar

Klijenti