Šta to u praksi može doneti Sporazum o slobodnoj trgovini između Srbije i Kine?
Robna razmena između Srbije i Kine predstavlja značajan deo spoljno trgovinske aktivnosti obe zemlje.
Ova saradnja se kontinuirano razvija i unapređuje, otvarajući nove perspektive i prilike za obe strane.
Nedavno potpisan Sporazum o slobodnoj trgovini između Srbije i Kine može doneti dodatne prihode domaćim proizvođačima i trgovcima jer će po rečima zvaničnika Srbija sada moći da uvozi sirovine po značajno nižim carinskim tarifama.
Isto naravno, važi i za Kinu.
Uvoz iz Kine u Srbiju
Nije iznenađujuće što je Kina, sa svojom ogromnom proizvodnom bazom i konkurentnim cenama, ključni izvor uvoza kako za Srbiju tako i za brojne druge evropske zemlje.
Elektronika, odeća, obuća, tehnološka oprema i automobili su samo neki od proizvoda koji se uvoze iz Kine.
Srbija se oslanja na kinesku robu kako bi zadovoljila potrebe domaćeg tržišta i obezbedila konkurentske cene za potrošače.
Sa direktorom prodaje i razvoja kompanije cargo-partner Srbija, Nebojšom Đekićem razgovarali smo na temu koje su to idealne transportne opcije na relaciji Kina - Srbija:
„Generalno u cargo-partneru praktikujemo personalizovan pristup, tako da ono što je idealna opcija za jedan biznis neće biti i za drugi. Optimalno rešenje zavisi od vrste vaše robe, hitnosti isporuke i u krajnjem slučaju cene samog proizvoda tj troškova „koji on može da iznese“ da bi bio konkurentan.“
Nebojša dodaje i da specifičnosti transporta takođe utiču na odabir rešenja - na primer uvoz baterija zahteva posebne dozvole jer se one kategorišu kao opasna roba, vangabaritne pošiljke zahtevaće posebne uslove pretovara, transport robe visoke vrednosti uglavnm prati određena polisa osiguranja i slično.
I naravno ono neizostavno, međunarodna razmena uvek je propraćena carinskim posredovanjem, a prednost ove logističke kompanije jeste što nudi širok spektar dodatnih usluga među kojima je carinjenje, ali i to što poseduje sopstvene filijale kako u Srbiji, tako i u Kini.
„Pomorski transport je najekonomičnija opcija, ali vrlo često sa najdužim tranzitnim vremenom. Kao dobra alternativa pomorskom transportu, pokazao se i železnički saobraćaj, jer je cenovno pristupačniji od avionskog i do 60%.
Dodatna prednost ove opcije je i to što proizvodi najmanje štetnih uticaja po životnu sredinu.
Za vremenski kritične isporuke, avionski transport je ostao najbrža i najpouzdanija opcija.
Naravno za sve pomenuto uvek postoji i ono “ali”, jer kao globalna kompanija sa preko 40 godina iskustva kontinuirano razvijamo nova rešenja kako bi zadovoljili potrebe tržišta – otud smo razvili i EMERGENCY brzi brodski servis, Zbirni servis za uvoz ADR pošiljaka brodom, kao i veliki broj kargo čarter letova.” – rekao je Đekić.
Bez obzira za koju opciju se opredele, jedno je sigurno – roba će iz Kine do Srbije stizati po nižim cenama u odnosu na ranije.
Da li će ovo trgovci iskoristiti da povećaju svoje marže ili možemo da očekujemo pad cena kineskih proizvoda u Srbiji, ostaje da saznamo – po svemu sudeći od leta 2024te.
Izvoz iz Srbije u Kinu
Svima nam je poznato šta to svet uvozi od Kine, ali retko ko se zapita šta to Kina najviše uvozi od sveta?
„Kolege iz naše filijale u Kini kažu da najviše uvoze, verovali ili ne, mašine i aparate (uključujući poluprovodnike, kompjutere i kancelarijske mašine), hemikalije, goriva, rude i posebno zanimljivo dragulje i semena ulja.
Iz Srbije je do sada najdominantniji bio izvoz kompanija koje se bave proizvodnjom drveta i drvnih prerađevina. “ – rekao je Nebojša.
Iako spisak proizvoda koji su predmet sporazuma još uvek nije poznat javnosti, neka nagađanja su da je definitivno reč o poljoprivrednim proizvodima poput jabuka, šljiva, bresaka, sojinog ulja.
Takođe na spisku će se verovatno naći i brojne rude, elektro motori, baterije, orašasti plodovi, vina i smruznuta mesa.
Čak i ukoliko se bavite proizvodnjom pomenutih proizvoda, a do sada ih niste izvozili za Kinu, možda će sporazum biti prilika da ponovo razmotrite vašu odluku.
Srbija zapravo ima mnogo toga da ponudi, a sve više građana Kine postaje svesno kvaliteta i porekla proizvoda, što stvara prilike za srpske proizvođače da se plasiraju na kinesko tržište.