Revolucionaran uticaj veštačke inteligencije na fotografiju

Da li veruješ svojim očima? Centar za razvoj fotografije organizuje u Nišu konferenciju o uticaju veštačke inteligencije na fotografiju i medije
Revolucionaran uticaj veštačke inteligencije na fotografiju u potpunosti je promenio odnos javnosti prema vizuelnim sadržajima u medijima.
Danas je gotovo nemoguće razlikovati pravu fotografiju od realistične slike generisane veštačkom inteligencijom. Lažne slike prete da ugroze ulogu fotografije kao pouzdanog dokaza istine i dovode u rizik kredibilitet medija.
Centar za razvoj fotografije prepoznao je važnost ovog pitanja i pokrenuo niz konferencija o uticaju veštačke inteligencije na fotografiju i medije. Naredna tribina održava se u Nišu i ponudiće perspektive medijskih urednika, fotografa, fakultetskih profesora novinarstva i fotožurnalistike na jednu od tema koje je ove godine zavredila posebnu pažnju svetske i domaće javnosti.
Konferencija se održava u subotu, 16. decembra u Deli prostoru (Davidova 2a) u Nišu, sa početkom u 13 časova.
Učesnici konferencije su Aleksandar Ćirić, fotograf, multimedijalni novinar i urednik portala Pirotske vesti, Saša Đorđević, predsednik UO Medijski istraživački centar Niš, Cvetan Tomčev, fotograf i predavač fotožurnalistike na Univerzitetu u Sofiji, dr Marija Vujović, vanredni profesor na Departmanu za komunikologiju i novinarstvu Filozofskog fakulteta u Nišu i Zvezdan Mančić, direktor Festivala fotografije Vizualizator i predsednik Centra za razvoj fotografije.
Predstavnici medijskih kuća i udruženja novinara ukazuju da je etičko pitanje jedno od najvažnijih kada je reč o upotrebi veštačke inteligencije u fotografiji, kako bi se očuvala pouzdanost medija. Koje su implikacije po uredničku politiku i kako uspostaviti samoregulaciju pri korišćenju alata veštačke inteligencije? Gubi li javnost poverenje u medije ili sve veća zastupljenost sadržaja generisanih veštačkom inteligencijom podstiče njen kritički pristup?
Za fotografe, pitanje autorskih prava ističe se kao najvažnije u doba veštačke inteligencije, o čemu će biti reči tokom debate u Nišu. Kako je produkcija sintetičkih slika uticala na fotožurnalizam i odnos javnosti prema fotografijama koje sreću u medijima nameće se kao još jedna važna tema razgovora. Na koji način se terminološki može napraviti distinkcija između fotografije i lažnih slika? Predstavlja li „promptografika“, vizuelni sadržaj generisan veštačkom inteligencijom, revoluciju ili evoluciju fotografije? Nemački fotograf Boris Eldagsen, autor promtografike „Električar“ koji je odbio Sony World Photography nagradu za ovu sliku, svojim radom ukazao je na važnost ovog pitanja.
Prisustvo veštačke inteligencije u fotografiji i medijima ima značajnih implikacija i po sistem obrazovanja. Kako profesori novinarstva mogu svojim studentima podići svest o pravilnoj i pravičnoj upotrebi veštačke inteligencije, u trenucima kada su sve brojniji tekstovi generisani ovim alatima?
Centar za razvoj fotografije prethodno je organizovao dve tribine na ovu temu u Beogradu, u okviru međunarodnog Festivala fotogafije Vizualizator. Svetski i domaći stručnjaci u oblasti medijske komunikacije i fotografije tada su ukazali da je razumevanje promena koje upotreba veštačke inteligencije unosi u medijski prostor prvi zadatak u definisanju jasnih koraka za njeno regulisanje.
Konferenciju u Nišu je podržalo Ministarstvo informisanja i telekomunikacija.