Projektno finansiranje

Svetska banka, kao vodeća međunarodna razvojna institucija, odigrala je ključnu ulogu u razvoju i primeni projektnog koncepta u drugoj polovini prošlog stoleća. Istraživanje porekla projektnog koncepta ukazuje na pedesete godine, kada u naučnim i stručnim krugovima koji se bave teorijom i praksom razvoja, dolazi do izražaja mišljenje da “investiranje može i treba da bude planirano i izvršeno u obliku određenih projekata“.
Može se reći da je projektni koncept prvi put zastupala delegacija Velike Britanije na monetarnoj i finansijskoj Konferenciji (Bretton Woods, 1944. godine), zalažući se da zajmovi Svetske banke treba, po pravilu, da se odobravaju za određene projekte, što je kasnije postalo široko prihvaćeno stanovište. U praksi, Banka je koncept projekta veoma široko interpretirala, tako da je proteklih decenija evoluirao obuhvatajući širok raspon raznovrsnih aktivnosti.
Dosadašnja praksa je pokazala da projektni pristup Svetske banke karakteriše pragmatičnost i fleksibilnost. Projektni pristup, kao način na koji se upravlja korišćenjem resursa da bi se postigli značajni razvojni ciljevi, pomagao je zemljama u razvoju da ostvare ekonomski zdrave investicije, koje su na odgovarajući način pripremljene i finansirane.
Projektni koncept u suštini obezbeđuje sistematski pristup analiziranju i upravljanju jednom grupom investicionih aktivnosti. Imajući u vidu iskustvo Svetske banke u finansiranju projekata u zemljama u razvoju, ma koliko bile raznovrsne aktivnosti koje projekti obuhvataju, oni uključuju određene zajedničke elemente u različitim razmerama:
• kapitalne investicije u izgradnju objekata ili nabavku opreme ili oboje;
• usluge projektovanja i inženjeringa, nadzor nad izgradnjom objekata;
• jačanje lokalnih institucija nadležnih za implementaciju projekta i povezanih sa korišćenjem izgrađenih objekata, uključujući obuku lokalnih menadžera i osoblja;
• poboljšanje makroekonomske politike (naročito u oblasti cena, subvencija) koja utiče na performanse projekta i njegovu usklađenost sa razvojnim ciljevima datog sektora, odnosno nacionalne ekonomije u celini (od suštinskog značaja je dobro poznavanje politike, institucija i investiranja u svakom sektoru, jer se prioriteti između pojedinih projekata mogu odrediti samo u kontekstu ciljeva, potreba i prioriteta sektora u celini, dok s druge strane, institucije, politika i ljudi koji ih sprovode u jednom sektoru imaju glavni uticaj na planiranje i ostvarivanje projekata);
• plan izvršenja navedenih aktivnosti da bi se postigli ciljevi projekta u određenom vremenskom periodu.
Na osnovu ovih bitnih elemenata, projekat se može definisati kao poseban paket investicija, mera politike i institucionalnih i drugih akcija, određenih da bi se postigli specifični razvojni ciljevi (ili grupa ciljeva) u označenom vremenskom periodu.
Warren C. Baum i Stokes M. Tolbert (1985) objašnjavaju projektni pristup investiranju u najširem kontekstu, tako da on obuhvata:
• analize i odluke na nivou države, agregiranje projekata u nacionalni investicioni plan i postavljanje okvira makroekonomskih politika;
• na sektorskom nivou, identifikovanje strategije i prioriteta investiranja u sektoru, zajedno sa politikama podrške;
• na nivou projekta, identifikovanje, pripremanje i implementiranje posebnih projekata.
Evidentan je u praksi uzajamni uticaj ova tri nivoa preko planova i analiza koji se sačinjavaju na svakom od njih i međusobno utiču jedni na druge.
Iskustvo Svetske banke je pokazalo:
• da se projektni pristup proteže od formulisanja programa investiranja u javnom sektoru i makroekonomske politike, preko analiza politika, problema i prioriteta investiranja u određenim sektorima, do detaljnog rada na pojedinim projektima;
• da odgovarajuće planiranje i izvođenje investicionih projekata može dati neophodan doprinos ekonomskom rastu zemalja u razvoju.
Rad na jednom projektu odvija se u nekoliko različitih faza, koje su tesno međusobno povezane i slede logičan napredak, odnosno razvoj. Otuda se govori o projektnom ciklusu ili ciklusu razvoja projekta.
Svetska banka za različite faze projektnog ciklusa, koristi sledeće izraze:
1. Identifikacija, kao prva faza projektnog ciklusa odnosi se na identifikaciju projektne ideje, koja treba da odgovara razvojnim ciljevima i prioritetima zemlje i mora da prođe inicijalni “test” izvodljivosti;
2. Priprema koja zahteva razvoj planiranja projekta sa svih aspekata (tehnički, ekonomski, finansijski, socijalni, institucionalni) do tačke kada firma može doneti odluku da li nastavlja dalji rad na projektu;
3. Procena ukupne solidnosti projekta i spremnosti za njegovu implementaciju (kao prethodni uslov za odobravanje zajma multinacionalnih razvojnih finansijskih institucija za finansiranje zemalja u razvoju, kao što su međunarodne banke za razvoj), razmatranje projektnih alternativa i pitanja sektorske politike;
4. Implementacija obuhvata razvoj projekta ili izgradnju, dok ne postane u potpunosti operativan, što uključuje praćenje svih aspekata rada ili aktivnosti i nadzor;
5. Ex-post ocena završenog projekta treba da ustanovi da li su ostvareni ciljevi projekta (uobičajena je praksa Svetske banke da zahteva ex-post ocenu svih projekata koje finansira).
Empirijski je uočeno da se projektni pristup u praksi pokazao kao moćan instrument za racionalizaciju i poboljšanje investicionog procesa (u praksi su se pokazale njegove prednosti, ali i neki nedostaci).
Glavne prednosti projektnog pristupa ogledaju se u obezbeđivanju logičnog okvira i etapa za prikupljanje i analiziranje potrebnih podataka, utvrđivanje investicionih prioriteta, razmatranje projektnih alternativa i pitanja sektorske politike. Ovaj pristup karakterišu i neka ograničenja:
• njegova pouzdanost zavisi od kvantitativnih podataka koji se koriste, kao i od ocena i prognoza podložnih greškama usled dejstva ljudskog faktora;
• njegova efikasnost zavisi od obučenosti i odluka onih koji ga koriste;
• rizici se samo mogu proceniti, ali ne i sasvim izbeći, s obzirom da se projekti planiraju i implementiraju u uslovima stalnih političkih, socijalnih i ekonomskih promena.
Iskustvo Svetske banke je pokazalo da su razlozi za slabo izvođenje razvojnih projekata obično sledeći:
• nedovoljno učešće korisnika projekta (koje se često svodi na pasivno, umesto aktivnog uključivanja);
• nastojanje da se naglasak stavi na odgovornost zajmoprimca za pripremu i implementaciju projekta, umesto na izgrađivanje konsenzusa u pogledu njegovih ciljeva i obezbeđivanje lokalne podrške;
• loša procena i neodgovarajuće upravljanje rizicima;
• odvojena tehnička pomoć za izgradnju kapaciteta (na primer, za obuku kadrova), umesto da to bude suštinski cilj koji prožima ceo projekat;
• neprilagođavanje projektnog planiranja promenjenim uslovima (koje bi trebalo vršiti, pre svega, blagovremeno).
Robert Picciotto i Rachel Weaving su predložili novi pristup, odnosno novi projektni ciklus koji je u odnosu na tradicionalni projektni ciklus bolje prilagođen povećanim rizicima, potrebama i zahtevima na koje razvojna pomoć treba da odgovori. On ima uporište u sledećim elementima:
prilagodljivost,
podrška vlade,
koncentrisanje na zajmoprimca i korisnika, a ne na zahteve međunarodne finansijske organizacije koja pruža razvojnu pomoć,
izgradnja kapaciteta,
efikasno praćenje,
oprezno upravljanje rizicima,
smanjenje vremena i sredstava, utrošenih pre započinjanja akcije na terenu.
Iskustva iz korišćenja ovog novog pristupa su veoma ohrabrujuća.
Krajnji cilj razvojne pomoći, koji dolazi do izražaja u završnoj fazi novog projektnog ciklusa, ogleda se u postizanju dugotrajnog uticaja na politiku, praksu, tehnologiju i znanje u jednoj zemlji. Tako se može reći za novi projektni ciklus da je urodio plodom ako je doveo do širokog prihvatanja specifičnih metoda, tehnika i programa (kojima je “prokrčen” put u prethodnim fazama), kao i procesa koji će osigurati stalno prilagođavanje promenjenim okolnostima u toku implementacije projekta.
Novi projektni ciklus je u skladu sa težnjom Svetske banke da jača partnerstvo sa drugim razvojnim organizacijama, na primer, sa regionalnim bankama za razvoj.
Knjigu “Investi cioni radovi u inostranstvu i privredni razvoj” možete kupiti preko redakcije časopisa Industrija po ceni od 1 560,00 dinara sa uračunati m PDV-om, pozivom na broj 011/305-8822 ili 060/344-8427, kao i poručivanjem na e-mail: pretplata@industrija.rs