Potresi u automobilskoj industriji

Prosečne cene polovnih automobila u Srbiji tokom prošle godine su porasle za 4,2%, a stručnjaci smatraju da ni narednih meseci ne možemo očekivati pad cena polovnjaka.
Automobilska industrija u Evropi je u dubokoj krizi, u Nemačkoj se zatvaraju pogoni, dok Amerika preti carinama Kini i Evropi.
Profesor na Ekonomskom fakultetu u Beogradu Dušan Marković kaže za RT Balkan da američke carine nemaju direktan uticaj na Srbiju, ali da se može očekivati da će indirektno pogoditi i domaću privredu i potrošače.
- Imamo razvijenu bazu dobavljača, a sada se zatvaraju fabrike i u Srbiji. Kupci proizvoda koji se prave ovde su auto-kompanije iz Evrope.
Iz tih pogona često izvoze u Ameriku, a ta vozila su opterećena carinskim merama i naravno da su samim tim nekonkurentni na američkom tržištu.
Dodatni problem je što reakcija može da bude uslovljavanje kompanija da prebace proizvodnju u SAD, da bi prodavale automobile u Americi. Ako budu povećali proizvodnju tamo, neće im biti potrebni dobavljači iz Srbije - objašnjava profesor.
On napominje da te mere nisu usmerene na nas, ali da nas pogađaju "u drugom koraku", naročito zbog toga što je prodaja u Evropi i inače trenutno loša.
- Zbog pritiska iz Kine, evropske kompanije moraće da snize cene novih automobila ako žele da ih prodaju. Stelantis je izašao sa idejom da će ponuditi "pandu" u nekoj još jeftinijoj varijanti, sa slabijom baterijom. To je nešto što se može očekivati.
Kompanije imaju instrukcije da se naprave što jeftiniji automobili, koji bi bili dostupni većem broju ljudi - kaže Dušan Marković.
Profesor napominje da je najprodavaniji model automobila u Evropi "sandero dačija", što je prosek šta mogu ljudi da priušte.
Dodaje da će, ako padne prodaja novih vozila, ljudi automatski na zapadu ređe da menjaju stara kola.
- Samim tim, biće manja ponuda starih kola koja dolaze kod nas i to bi moglo da se prelije na tržište polovnih automobila, jer bi smanjena ponuda mogla da poveća cene. Ali, to je sve u nekoliko koraka pretpostavki šta sve može da se desi.
Može da se desi i da se, zbog toga što ne mogu da izvoze na američko tržište, opredele da povećaju proizvodnju i da idu sa nižim cenama na domaćem tržištu i da će to onda da poveća samim tim i ponudu ovde, što bi se odrazilo na pad cena polovnih vozila - kaže profesor za RT Balkan.
On ističe da je vrlo nezahvalno prognozirati, jer zapravo ekonomska kretanja u velikoj meri globalno trenutno ne zavise od zakona ekonomije, nego od nepredvidivih poteza nove američke administracije.
Izvor: eKapija