Postupak zaštite prava u procesu javnih nabavki

Republička komisija za zaštitu prava u postupcima javnih nabavki objavila je uputstvo naručiocima za postupanje u javnim nabavkama.
Uputstvo se odnosi na obaveze u vezi sa dostavom dokumentacije iz postupka javne nabavke radi odlučivanja o zahtevu za zaštitu prava, navedeno je na portalu Komisije za zaštitu prava.
Kako se navodi u dokumentu, Zakonom o javnim nabavkama propisano je da naručilac i privredni subjekti u postupku javne nabavke komunikaciju vrše putem Portala javnih nabavi, odnosno putem pošte, kurirske službe i elektronskim putem.
Propisano je da se komunikacijom i razmenom podataka smatra i podnošenje zahteva za zaštitu prava i objavljivanje odluka Republičke komisije za zaštitu prava u postupcima javnih nabavki.
Kako je propisano Zakonom o javnim nabavaka, "zaštita prava u javnim nabavakama zasniva se na načelu zakonitosti, efikasnosti, pristupačnosti, kontradiktornosti i načelu pismenosti".
Kako se dalje navodi, Zakonom je propisano da se postupak zaštite prava sprovodi tako da se započeti postupak okonča u rokovima i na način propisan Zakonom o javnim nabavkama, sa što manje troškova vezanih za postupak zaštite prava.
Takođe, potrebno je i da se uvtrđeni slučajevi povrede propisa otklone u najkraćem mogućem roku.
Naručilac javne nabavke dužan je da Republičkoj komisiji dostavi kompletnu dokumentaciju iz postupka javne nabavke, uključujući i dokumentaciju koja se odnosi na pokrenuti postupak zaštite prava.
U zavisnosti od toga u kojoj se fazi nalazi postupak javne nabavke u momentu pokretanja postupka zaštite prava, potrebne su različite vrste dokumenata.
Dokumenatcija koja se odnosi na pokrenuti postupak zaštite prava podrazumeva:
- Zahtev za zaštitu prava
- Dokaz da je kopija zahteva za zaštitu prava bez odlaganja dostavljena izabranom ponuđaču
- Mišljenje izabranog ponuđača u vezi sa podnetim zahtevom
- Dokumenatciju koja se odnosi na radnje preduzete u skladu sa Zakonom o javnim nabavkama (dokazi sa utvrđenim datumom kadje podnosilac zahteva primio poziv za dopunu podnetog zahteva za zaštitu prava, odnosno kada je izvršio tražene dopune)
- Dokaz da je primerak odgovora povodom podnetog zahteva dostavljen podnosiocu zahteva
- Mišljenje podnosioca zahteva u vezi sa odgovorom povodom podnetog zahteva.
- Rešenje o odbacivanju zahteva za zaštitu prava koje mora da sadrži jasan datum donošenja i
- Rešenje o usvajanju zahteva za zaštitu prava koje mora da sadrži jasan datum donošenja, uz dokaze na osnovu kojih se može pouzdano utvrditi datum kada je podnosilac zahteva primio takvo rešenje.
Republička komisija napominje da nepostupanje po podnetom zahtevu u skladu sa Zakonom o javnim nabavkama predstavlja osnov za novčano kažnjavanje i to za naručioca u iznosu od 80.000 - 1.000.000 dinara, dok kazna za odgovorno lice može iznositi od 20.000 do 80.000 dinara.
Naglašeno je i to da u skladu sa Zakonom o javnim nabavkama, rok od 30 dana za odlučivanje o zahtevu za zaštitu prava počinje da teče od dana prijema kompletne dokumentacije koja je potrebna za utvrđivanje činjeničnog stanja i odlučivanje.
Više detalja može se pronaći na portalu Republičke komisije za zaštitu prava.
Izvor: eKapija