Polugodišnja analiza teretnog i putničkog vodnog saobraćaja

Agencija za upravljanje lukama zabeležila je u prvih šest meseci ove godine 7.2 miliona tona pretovarenog tereta na rekama, odnosno 7% manje nego u istom periodu prošle godine.
Na pad pretovara tereta najviše je uticala situacija u Ukrajini i zabrana izvoza žitarica početkom godine, navodi se u saopštenju Agencije za upravljanje lukama.
Najčešće pretovarena vrsta tereta jesu šljunak, pesak i kameni agregati sa učešćem od 29%.
Nafta i naftni derivati su na drugom mestu, sa udelom od 16,9% a rude na trećem, sa 13,4%.
Na četvrtom mestu nalazi se ugalj, koji je učestvovao u pretovaru sa 12,4%.
U lukama u Srbiji zabeležen je i pretovar 223 kontejnera, što ukazuje na povećanu potražnju za ovim vidom transporta vodnim putevima.
U poređenju sa istim periodom 2021. godine, najveći procenat rasta evidentiran je kod ruda – 21%, nakon povećanja privredne aktivnosti u smederevskoj Železari.
Povećane su i količine pretovarene nafte i naftnih derivata za 8%. Najveći pad uočen je kod žitarica – 62,5%.
Kada je reč o međunarodnom putničkom vodnom saobraćaju, Agencija je zabeležila 636 pristajanja i 59.000 iskrcanih i ukrcanih putnika.
U odnosu na prvih šest meseci 2019. godine, koja predstavlja rekordnu nautičku sezonu u Srbiji, broj pristajanja je veći za 6%.
Primena epidemioloških mera prilikom popunjavanja kapaciteta plovila rezultirala je sa 26% manje putnika nego u navedenom periodu.
Najviše pristajanja ostvareno je u Beogradu – 256, zatim u Novom Sadu 170 i Donjem Milanovcu 114. Međunarodno putničko pristanište u Golupcu dočekalo je 85 pristajanja kruzera.
Prijave za naplatu naknada koje su podnete preko Portala elektronskih prijava (PEP) činile su 91% od ukupnog broja pristiglih prijava, što predstavlja najveće učešće Portala od početka njegove primene.
Portal je sa radom počeo 2016. godine i prati strateške ciljeve Vlade Srbije usmerene ka digitalizaciji i unapređenju kvaliteta usluga u državnom sektoru.
Izvor: eKapija