Online poslovanje u Srbiji i mogućnost razvoja
Današnji online mediji, pružaju mogućnost postavljanja biznisa, target oglašavanja i razvoja novih tržišta. Online medij je snažniji i jeftiniji od bilo kojih drugih tradicionalno orijentisanih medija. Izlazak na online tržište i razvoj poslovanja primenom online tehnika marketinga je primereno za sve delatnosti.
Izlazak na online tržište iziskuje neophodna ulaganja u softver, odnosno web aplikaciju koja može biti povezana sa knjigovodstvom, bankom i drugim softverima koje jedno preduzeće koristi u svom poslovanju. Zapravo web aplikacija, web prodavnica može da postane glavna aplikacija i glavno mesto, sakupljač brojki i informacija.
PROBLEMI NEDOVOLJNE RAZVIJENOSTI ONLINE TRŽIŠTA U SRBIJI
Posledice nedovoljne razvijenosti domaćeg tržišta su zapravo na prvom mestu, a ne spremnost vlasnika i nedovoljna obučenost zaposlenih. Srbija je proglašena za petu IT zemlju u svetu, prema istraživanjima mnogih agencija. Beograd je pun iznajmljenih stanova u kojima rade timovi od 5 do 20 i više ljudi, ali ovi timovi se specijalizuju i rade za inostrano tržište. IT proizvod je postao naš najbolji izvozni proizvod, bolji od poljoprivrede. Ali kao i u poljoprivredi mi izvozimo uglavnom sirov proizvod, mi nemamo pakovanje i marketing, mi ne pravimo brendove.
Svest se malo menja, te se sve više vlasnika poslova odlučuje za online razvoj sa profesionalnom agencijom. Većina njih je zapravo prošla iskustvo rada sa završenim školarcima, i shvatila da su, zarad želje da prođu što jeftinije, zapravo izgubili vreme. U međuvremenu, profesionalni timovi su se okrenuli ka inostranstvu, ka klijentima koji žele da ulože da bi im se vratilo. Sada je jedan od osnovnih problema, kako pronaći profesionalnu agenciju koja želi da radi sa domaćim klijentom.
Manos Ionidis moj prijatelj Grk Industrijalac, uspešan poslovan čovek: “ Znaš, vi u Srbiji imate sve, resurse i pamet. Ali nažalost, u deficitu ste sa dobrim menadžmentom, fali vam taj preduzetnički rizik i očajni ste trgovci”.
ONLINE SRBIJA KROZ PRIZMU KONKURENTSKE PREDNOSTI
Većina poslovnih subjekata, u momentu kada se odluči za izlazak na online tržište, zapravo razmišlja o Srbiji. Shodno broju stanovnika, recimo da nas ima oko sedam do osam miliona, i u odnosu na nizak životni standard, s druge strane gotovo u svakoj delatnosti je konkurencija velika ili raste i kao takvo - srpsko online tržište zapravo predstavlja veliki izazov.
Analiza potencijala tržišta i prisutnosti online konkurencije, primenom online alata, veoma je olakšana. Ne trebaju vam devojke na ulici koje anketiraju stanovništvo ili call centar koji će da obavi 1 000 poziva; nisu to izbori za političara, danas se do preciznih brojki zahvaljujući Googlu dolazi lako.
Precizna analiza tržišne niše, danas može da pokaže ne samo potencijal tržišta već snagu konkurencije i moguća su predviđanja ulaganja da bi se došlo na udarna mesta u tom velikom tržnom centru, ne bi li se došlo na prve strane Googla.
Međutim nisu dovoljne samo prve strane Googla, potrebna je konkuretska prednost, ma kolika da je konkurencija. Glavne konkurentske prednosti su CENA, KVALITET I NOVITET. Navešću vam konkretne primere iz iskustva mog tima a u vezi sa konkretnim konkurentskim prednostima.
PRIMER: CENA KAO KONKURENTSKA PREDNOST
Apoteke. Veliko i stabilno tržište. Online ne govorimo o lekovima, jer je po zakonu zabranjena prodaja lekova online. Govorimo o kozmetici, suplementima, kremicama i slično. Ali govorimo o proizvodima bez kojih se danas ne može, a posebno ako govorimo o ženskoj populaciji, trudnicama i majkama.
Moj tim je radio za jednu malu apoteku kao i za jedan najveći lanac apoteka u Srbiji, nećemo im pominjati imena. Mala apoteka je zapravo bila okidač da veliki lanac izađe online. Za malu apoteku krenuli smo od nule, danas posle godinu dana, prometi na mesečnom nivou su milionski i rastu.
Tržište više nije Beograd, sada je tržište Novi Pazar, Novo Selo... i najmanje selo u Srbiji. S druge strane veliki lanac, dugo se držao tradicionalnog pristupa, za online su se odlučili tek kada su shvatili da im zapravo jedna mala apoteka, kako bi u marketingu rekli, “uzima kolač”. Ovih dana kada su oba subjekta prvi na google pretragama za većinu ključnih reči iz marketing niše, zapravo imamo borbu između velike kompanije koja ulaže mnogo u marketing i male firme čija je glavna prednost cena.
Da li znate ko je pobednik, čiji prometi su X puta veći. Internet je takav da vam pruža instant uvid i razliku u ceni, kada se na prvoj strani pretrage za određenu ključnu reč pojavi isti proizvod. Kada oba entiteta imaju autoritet kod kupca, a kada je proizvod isti, onda je cena definitivno presudna.
PRIMER: KVALITET, RAZLIČITOST I NOVITET KAO KONKURENTSKA PREDNOST
Glavna razlika i ono što utiče na kvalitetan online nastup je da li već postojite kao brend ili je brend potrebno izgraditi. Da biste ostvarili konkurentsku prednost na ovaj način, potrebno je da vas klijenti i potencijalni klijenti prepoznaju ili da kroz jedan sporiji proces izgradite prepoznatljivost.
Kada je cena glavna konkurentska prednost, ulaganja u marketing su manja, u ovom slučaju ulaganja u marekting su veća ali dugoročno isplativija, dugoročno zapravo pravite stalnog klijenta i redovnog kupca. Mnogo je lakše tako zadržati kvalitet koji već postoji, nego boriti se sa konkurentskom cenom; lakše je razvijati poslovanje sa većim maržama.
Novitet i različitost traju izvesno vreme, na kraju do izražaja dolazi kvalitet i izgrađen brend, i to je zapravo osnova ovakvog pristupa.
ONLINE RAZVOJ NA SVETSKOM TRŽIŠTU
Na prste bismo mogli da nabrojimo kompanije kojima je to uspelo, još bolje rečeno na prste bismo mogli da nabrojimo domaće kompanije koje su pokušale to da urade! S druge strane, iako je srpsko tržište mnogo manje interesantno od, recimo, nemačkog tržišta - svedoci smo sve većeg prisustva inostranih kompanija na srpskom online tržištu. Zašto je to tako?
Jednostavan odgovor je neznanje. Vlasnici domaćih kompanija i njihov menadžment, zapravo se susreću sa jednom velikom nepoznanicom i samim tim - nesigurnošću. A zapravo imaju idealnu situaciju: malo tržište Srbije i uspešno poslovanje na istom, te ukoliko si uspeo na srpskom tržištu u slučaju planiranja izlaska na svetsko tržište, onda ga nazovimo “test tržište” - jer u tom slučaju si spreman da napadneš svetsko tržište.
Potrebne su dodatne analize, dodatne pripreme, dodatna ulaganja kao i dodatni rizici, ali to je srž preduzetništva.
U sledećem broju, uz podršku časopisa Industrija, pričaćemo o brojkama, pričaćemo o konkretnim projektima koje smo realizovali ili koji su u toku.