NEKI OD NAJZNAČAJNIJIH ARHITEKTONSKIH PROJEKATA U PROŠLOJ GODINI

Tokom cele godine, timovi mnogih uglednih portala rasprostranjeni širom sveta, kao što je ArchDaily, pažljivo procenjuju najistaknutija dela koja potiču iz njihovih regiona, nastojeći da obezbede raznovrsnu reprezentaciju najinspirativnijih i najinovativnijih realizovanih arhitektonskih ostvarenja.
Da bi se projekti uvrstili među najbolje u protekloj godini, pažnja se usmerava ka novim, rastućim arhitektonskim praksama, savremenim tehnologijama, a i ponovnom oživljavanju tradicionalnih građevinskih tehnika.
Iako uvek postoji mnogo prostora za istraživanje i projekata koje treba predstaviti prema portalu ArchDaily, kolekcija radova u prošloj godini bila je izuzetno raznolika, naročito u pogledu materijala, pri čemu se svaka regija fokusirala na lokalno nabavljanje građevinskih materijala.
Takođe, posebnu pažnju privukle su jedinstvene programske koncepcije i tipološka rešenja, koja su donela brojne objekte mešovite namene i eksperimentalne prostorne rasporede, obećavajući nove načine stanovanja i drugačije pristupe odnosu između privatnog i javnog prostora.
Neka od mnogih predstavljenih rešenja od prošle godine koja su privukla pažnju su i nova Univerzitetska dečja bolnica smeštena je u Cirihu-Lenggu, u podnožju brda poznatog kao Burghölzli.
Sastoji se od dve zgrade: bolnice za akutnu negu i istraživačko-obrazovnog objekta. Bolnica za akutnu negu na jugu je trospratna betonska konstrukcija sa složenim drvenim popunama koje se stapaju sa pejzažem.
Unutrašnjost funkcioniše kao grad: medicinske specijalnosti predstavljaju kvartove sa trgovima i povezanim ulicama.
Na svakom od tri sprata, centralna glavna ulica prolazi pored raznih zelenih dvorišta koja obezbeđuju orijentaciju i unose dnevnu svetlost u zgradu.
Pacijentove sobe na krovu podsećaju na individualne kućice.
Velika pejzažna uređenja uključuju sadnju više od 250 stabala.
Dodatno, kamenje pronađeno tokom izgradnje, smešteno je u i oko zgrada, govoreći o glečerima iz ledenog doba.
"Unutrašnja priroda" novog kompleksa ključna je za doživljaj bolnice kao mesta koje podsti če isceljenje.
Obe zgrade dobile su platinastu sertifikaciju za održivost zgrada prema strogim smernicama SGNI (Švajcarski savet za održivu gradnju).
Još jedno arhitektonsko rešenje koje se našlo na listi ArchDaily-ja je Terminal 2 na Međunarodnom aerodromu Kempegowda u Bengaluruu (BLR Airport).
Smešten u Bengaluruu, jednom od najvećih gradova u zemlji, ovaj terminal površine 255.000 kvadratnih metara naglašava bogatu istoriju i kulturu grada, dok istovremeno gleda u budućnost.
Povećava godišnji kapacitet aerodroma za 25 miliona putnika i predstavlja impresivnu građansku kapiju, koja će BLR Airport učvrsti ti kao jedan od vodećih aerodroma u svetu.
Terminal donosi radikalno drugačije iskustvo aerodroma za putnike.
Novi multi modalni tranzitni centar—otvoreni prostor koji istovremeno služi kao trgovački i događajni centar, smešten neposredno ispred terminala—iznova definiše ulogu aerodroma
u jednom gradu.
Terminal kombinuje humanisti čki pristup i povezanost s prirodom. Kroz ceo kompleks, unutrašnje zelene površine, spoljašnji vrtovi i bogati prirodni materijali utkivaju osećaj prirode u iskustvo putovanja.
Obložen opekom, konstruisanim bambusom i staklom, kompleks se sastoji od niza međusobno povezanih zgrada, koje spaja neprekidna traka otvorenih, pejzažno oblikovanih prostora.
Početkom ove godine i urednici časopisa Architectural record odabrali su 10 najznačajnijih projekata objavljenih u magazinu tokom 2024. godine.
Ovaj globalni izbor odražava izuzetnu raznolikost formi, materijala i konteksta.
Jedan od ti h deset projekata je Zaishui Art Museum, koji je predstavio japanski arhitekta Junya Ishigami.
Muzej izgrađen na jezeru u Kini, sa otvorima koji omogućavaju da voda teče preko poda muzeja.
Ovaj projekat je u vrhu izbora skoro svih stručnih časopisa i portala.
Smešten na veštačkom jezeru pri ulazu u novu razvojnu zonu u Rižau, u kineskoj provinciji Šandong, ovaj linearni muzej površine 20.000 kvadratnih metara proteže se s jedne strane jezera na drugu, gotovo potpuno prekrivajući njegov prečnik.
Išigami je želeo da Zaishui Art Museum deluje kao da izranja ispod površine jezera. Paralelni stubovi uzdižu se sa dna jezera kako bi podržali tanki betonski krov sa supti lno talasastom formom.
"Stubovi, ponavljani u pravilnim intervalima, definišu novu površinu vode, dok ivica vode koju ta površina stvara određuje novo tlo.
Unutar same strukture rađa se novi eksterijer." objašnjava Išigami za portal Dezeen.
Između stubova postavljeni su stakleni paneli kako bi posetiocima omogućili pogled na jezero, pri čemu je Išigami namerno ostavio praznine na spoju poda zgrade i površine jezera.
Išigami veruje da je ključ u tome da se arhitektura posmatra kao "blagi gigant" okoline, tražeći novi odnos između prirodnog i ljudskog stvaranja.