LOGISTIKA POSLEDNJE MILJE
Sa stalnim porastom e-trgovine, broj paketa i isporuka se drastično povećava. To stvara potrebu za većim kapacitetom u logistici, uključujući skladišta, transportne rute i resurse za poslednju milju.
Pojam "poslednja milja" u logistici odnosi se na završni deo procesa isporuke, odnosno poslednju fazu transporta robe od distributivnog centra ili skladišta do krajnjeg korisnika, odnosno potrošača.
Ova etapa može uključivati različite metode i izazove, a njena efikasnost značajno utiče na ukupno korisničko iskustvo i zadovoljstvo.
E-trgovina i poslednja milja su postali ključni faktori koji značajno utiču na globalnu logistiku.
S obzirom na rast e-trgovine i promene u očekivanjima potrošača, logistički sektor se suočava sa novim izazovima, ali i prilikama.
Bez obzira da li se zaista radi o jednoj ili nekoliko milja, to svakako jesu poslednji koraci u složenom lancu logistike.
Roba je spakovana, otpremljena sa drugog kraja sveta i prešla je mnogo kilometara da stigne blizu vas…i onda ostaje taj jako važan korak, poslednja milja.
Ovu poslednju kariku u dostavi, neki od stručnjaka porede sa trkom štafete. Na poslednjem takmičaru koji preuzima štafetu je i najveći pritisak.
Potrošači očekuju brze isporuke, često u roku od 24 do 48 sati .
Ovo stvara priti sak na logističke sisteme da ubrzaju proces isporuke i poboljšaju efikasnost.
Razvijaju se novi modeli isporuke, što zahteva sofisticirane logističke procese i bolju koordinaciju između skladišta i transportnih mreža.
Tehnologije poput digitalnih platformi je tu za zakazivanje dostava, kao i aplikacija za praćenje vašeg paketa, pomenuta tehnologija pomaže u optimizaciji procesa poslednje milje i poboljšanju iskustva korisnika.
E-trgovina često dovodi do varijabilnosti u potražnji, sa naglim porastom tokom sezonskih perioda poput praznika. Logističke kompanije moraju biti fleksibilne i sposobne da brzo prilagode svoje kapacitete i resurse.
U urbanim sredinama, mikro-distribucijski centri (lokalna skladišta) postaju sve važniji za brzu i efi kasnu isporuku, smanjujući vreme potrebno za dostavu poslednje milje.
Povećanje broja isporuka može povećati emisije CO2 i druge ekološke uticaje.
Kompanije se suočavaju sa pritiskom da koriste održivije prakse, kao što su električna vozila i eco-friendly ambalaža.
Zato su sve više u upotrebi kargo bicikle, koje su opremljene za prenos manjih paketa i uglavnom imaju električni pogon.
Inicijativa za zelenu logisti ku, koje uključuju optimizaciju ruta, smanjenje otpada i korišćenje obnovljivih izvora energije, bi trebale da postanu ključne za minimizaciju emisija CO2 .
Tehnologije poput automatizovanih skladišta, dronova za dostavu i robotskih sistema pomažu u upravljanju povećanim obimom porudžbina i poboljšanju efikasnosti isporuka, kao i analitika i prediktivno modeliranje, korišćenje podataka za analizu potražnje, opti mizaciju ruta i unapređenje strategija isporuke.
Poslednja milja je svakako najskuplji deo kompleksnog logističkog procesa, iako je u obavezi da pokrije najmanju udaljenost.
Ta najmanja udaljenost i jeste najkomplikovaniji proces, zbog saobraćajne gužve, manjih vozila za isporuku, organizovanje ponovne dostave ukoliko niste na adresi...
Iako mnogima ne deluje tako komplikovano, samo zamislite broj pojedinačnih adresa na koje mora sti ći isporuka u jednom milionskom gradu.
E-trgovina i izazovi poslednje milje su značajno promenili globalnu logistiku, zahtevajući od kompanija da se prilagode novim očekivanjima i potrebama.
Navedeni faktori donose mnoge izazove i pružaju prilike za inovacije i poboljšanje.
Kompanije koje uspešno integrišu napredne tehnologije, optimizuju svoje operacije i ulažu u održivost biće bolje pozicionirane za uspeh u ovoj dinamičnoj i brzo rastućoj industriji.
Ukratko, logistika poslednje milje je kompleksan i dinamičan deo lanca snabdevanja.
Pored pomenutih inovacija, zahteva i efikasne strategije da bi se zadovoljile rastuće potrebe potrošača.
Poslednja milja je ključni deo jednog kompleksnog tima da biste dobili šta ono što ste poručili i ono što vam je potrebno.