LAMELASTI TRANSPORTER

Kako jedan ovako neatraktivan naziv može biti bilo kome zanimljiv? Čak i onaj koji se svojim poslom bavi lamelastim trakama i lamelastim transporterima – ne vidi u tome nešto posebno i motivišuće. A da nezgoda bude još veća, kod nas u Srbiji lamelasta traka ima i svoj drugi naziv, podjednako rogobatan, koji se koristi otprilike u istoj meri: ČLANKASTA traka (ili člankasti transporter). Zamislite molim.
Verovatno baš iz tog razloga nezanimljivosti i neatraktivnosti, lamelaste trake nose najdrečavije i najšarenije boje* koje možete zamisliti (fluo narandžasta - Movex, fluo zelena - Rexnord, itd), pa kada uđete u prostor u kome se proizvodi hrana, kućna hemija, cigarete, piće ili bilo šta što nije teže od 70ak kilograma a upakovano je, i vidite neku od ovih boja, znajte da su u pitanju ČLANKASTI transporteri.
Člankasta traka transportuje mnogo toga, ali ćemo je najčešće videti da transportuje BOCU i LIMENKU.
Kratka priča o transportu boce i limenke
Šalu na stranu, stručnjaci koji se bave unutrašnjim transportom znaju dobro jednu stvar: što je predmet lakši, to je “teži“ za transport. Ako dodate tome i proizvodni kapacitet koji u slučaju flaše i limenke može biti i preko 100.000 jedinica na čas, dolazimo do toga da je kvalitetan lamelasti transporter teže i zahtevnije napraviti nego bilo koji drugi transporter.
Praktično, izrada ovog tipa transportera i u projektovanju, i u proizvodnji i montaži, kao i programiranju, predstavlja vrhunac inženjerskog i majstorskog umeća.
Zanimljivost:
Prvi kompletni transportni sistem koji je Trasing isporučio bio je kombinacija lamelastih i trakastih transportera u proizvodnji sokova Hello, Fruvita.
Od tada do današnjih dana, Trasing je usavršio proizvodnju lamelastog transportera koji u našoj nomenklaturi nosi ime S.4000.
Trasing S.4000 se može videti u većini pivara i u proizvodnjama vode i sokova u regionu. Iako ne znamo tačan broj, možemo da kažemo da smo instalirali između 10 i 15 kilometara lamelaste trake za 20 prethodnih godina.
Lamelasti transporteri su transportni uređaji koji za medij kretanja koriste lamelastu traku/lanac koja nosi predmet transporta. Koriste se za transport upakovanih tereta težine do 70 kg.
Lamelasti transporteri serije S4000 su idealni za transport lakih jediničnih tereta. Postoje različita izvođenja (moduli): pravci, krivine, prelazi ili moduli za nagib.
Moduli (transporteri) sa lamelastom trakom koji čine sistem su konfigurabilni, a time i – skalabilni (obavezna reč u svakom tekstu ove godine). Konfigurabilni - to znači prilagodljivi na niz načina kako bi se uklopili u celinu.
Konfigurišu se kroz izbor opcija pa tako, neke od opcija mogu biti: foto ćelije i senzori različitih namena (da broje, mere, slikaju, detektuju nepravilnosti itd.), zatim različiti oblici pogona, od bezpogonskih pa do najefikasnijih motora sa permanentnim magnetima, do različitih dodataka hardveru – pomoćne ograde, specijalni usmerivači i dr.
A skalabilni – to znači da će sutradan biti lako nadograditi sistem i tako povećati njegovu propusnost (kapacitet).
Tipovi lamelastih lanaca mogu biti čelični ili plastični, za pravac ili za krivinu.
REVOLUCIJA
2018-te Trasing je predstavio Movex Dry Running Belt – lanac pod oznakom PFX, italijanskog proizvođača Movex SpA.
Taj proizvod predstavlja pravu malu revoluciju u ovoj oblasti i veliki tehnološki skok i unapređenje. Naime, za razliku od starijih lanaca, “dry running“ ne zahteva nikakvo podmazivanje (!!) čime bitno menja realnost i na licu mesta upotrebe, kao i pogledu smanjenih troškova i ušteda.
A uštede su:
- Smanjena potrošnja vode 90%
- Smanjen trošak lubrikanata 100%
- Smanjeno vreme održavanja 70%
Pored ovoga, umesto vlažne sredine sa isprepletenim sistemima za podmazivanje, sa “dry running“ trakom prostor oko transportera je suv, uredan i daleko bezbedniji, a celi hardver za podmazivanje ide – napolje.
U Dry Running seriji lamelastog lanca nalaze se i lančanici i vođice napravljene od ovog materijala kako bi se otpor sveo na najmanju moguću meru, time i habanje.
Ova “revolucija“ ima da zahvali u osnovi tehnologiji materijala za ovaj proboj – PFX traka napravljena je od posebne smeše veštačkih materijala, u sebi ima integrisani lubrikant koji se polako troši vremenom, ali koji bi trebalo da pruži za 25% duži životni vek lancu.
Postoje i drugi proizvođači pored Movex-a, poput Rexnord-a, koji nude ovu tehnologiju u obliku lamelastih lanaca za transportere.
U Srbiji postoji između 20 i 30 ovih sistema (sa lamelastom trakom) instaliranih od strane ovdašnjih proizvođača transportera.
Uglavnom je u pitanju industrija pića i hrane. Neki od TS Transportnih Sistema koje je Trasing isporučio rade u Šabačkoj Mlekari, Knjaz-u itd.
Cena koštanja “dry running“ sistema je sasvim opravdana, otprilike 10% iznad cene tradicionalnog člankastog (lamelastog) lanca.
Ukoliko imate pitanja i nedoumice na ovu temu, trebate savet, konsultaciju ili ponudu za transportere i transportne sisteme, kao i rezervne delove, molimo da kontaktirate našu prodaju putem e-maila: info@trasing.co.rs
Trasing d.o.o.
info@trasing.co.rs
+381 (0)37 806 590
+381 69 16 22 155
www.transportnisistemi.rs