Kakve veze “Dan samaca” ima sa brzim teretnim vozovima?

Komentari: 0
Fotografija od: pixabay.com & hicom-asia.com

Svetski lider u kategoriji brzih vozova bez sumnje je „Middle Kingdom”, a titula za najdužu brzu prugu prešla je na Kinu 2012. godine i nije iznenađujuće što je baš ona dugo bila na vrhu liste kada je reč o ukupnim brzim železničkim kilometrima.

Ali ipak, daleko od toga da je Kina završila sa svojim širenjem u ovoj oblasti, a Peking vredno radi na značajnom povećanju dužine svoje mreže. Preko 80% velikih kineskih gradova sada je povezano brzom železnicom, pa nije ni čudo što je zemlja počela da koristi ovu prednost i za teretni transport.

Već razvijena mreža ruta mogla bi se koristiti za teret

Otkako je Kina zvanično pokrenula izgradnju železničke mreže 1997. godine, rute su doživele ogroman rast. Dok ukupna mreža zemlje od nešto više od 131.000 km trenutno uključuje više od 30.000 km brzih linija, Peking planira ambiciozan program proširenja kako bi to povećao na preko 70.000 km u narednim godinama.

Preko tri četvrtine svih velikih kineskih gradova već je povezano uz ove brze linije. Potencijal za korišćenje ovih mreža za nešto više od putničkog prevoza je očigledan.

Dva nedavna projekta pokazala su koji je zapravo potencijal teretnog saobraćaja kada je u pitanju železnica: izgradnja veze za brzi teretni voz između Vuhana i Pekinga u novembru i predstavljanje specijalno dizajniranog brzog teretnog voza u decembru 2020.

Veliki broj porudžbina podrazumeva veliki broj isporuka

Inicijativa za ovakve projekte dolazi od „Dana samaca“, takođe poznatog kao „Double Eleven“. Ovaj dan je prvi put imenovala grupa mladih, slobodnih muškaraca sa Univerziteta u Nandžingu, 11. novembra 1993.

U želji da zajedno proslave svoju neoženjenost. Vremenom se ova popularna prilika razvila u veliki komercijalni događaj, a kineski trgovci nude rasprodaje i popuste kako bi privukli potrošače da kupe poklone.

Zbog veličine kineskog tržišta, Dan samaca je sada postao najveći svetski dan kupovine na internetu, nadmašivši čak i Crni petak i Sajber ponedeljak. Sa obimom ove šoping ekstravagancije koja raste svake godine, obim ekspresnih pošiljki se značajno povećao.

Dan samaca kao povod za ekspresnu uslugu

Kupci očekuju da dobiju proizvode što je brže moguće, što predstavlja ogromne izazove za sve strane uključene u isporuku. Prema zvaničnim podacima kineske poštanske službe, ukupan obim ekspresne isporuke koji se može pripisati “Danu samaca” 2019. iznosio je zapanjujućih 2,3 milijarde paketa.

U 2020. godini, kaže se da je ovo dostiglo 2,97 milijardi isporuka! Ali kako se ova tražnja može zadovoljiti kada su tipični teretni vozovi suviše spori, a domaći avionski teret preskup? Odgovor leži u postojećim brzim vozovima koji se kreću od 250 do 300 km/h ili više.

1. novembra 2020. uspostavljen je prvi „teretni ekspres“ između Vuhana i glavnog grada Pekinga. Teško je u ovom trenutku reći da li je i pad putničkog saobraćaja usled pandemije imao ulogu pored povećane potražnje za ekspresnim pošiljkama e-trgovine. Ipak, biće fascinantno videti kako se ova usluga razvija i da li će biti dodato još veza sa drugim gradovima.

Novi rekorder skoro duplo brži od starog

China Railway Rolling Stock Corporation CRRC je najveći svetski proizvođač i lider na svetskom tržištu brzih vozova. Specijalizovani model, koji je projektovan za prevoz tereta brzinom od 350 km/h, oproban po prvi put 23. Decembra 2020, proizvodiće se u Tanšanu u severnoj kineskoj provinciji Hebej.

Spolja, voz podseća na normalan putnički voz (85% prostora je rezervisano za teret). Pri 350 km/h ostavlja u zaboravu prethodni najbrži teretni voz, italijanski „Mercitalia Fast“.

Ovaj italijanski voz brzinom od 180 km/h kretao se između južnog italijanskog logističkog čvora Caserta i bolonjskog Interporta, najvažnijeg logističkog centra u severnoj Italiji. I ovde je povod bila brža obrada porudžbina e-trgovine uz značajno smanjenje kamionskog saobraćaja na istoj ruti.

Specijalno dizajniran za transport tereta

Novi voz ima osam vagona i vrata za utovar širine 2,9 metara kako bi se obezbedio brz utovar i istovar. Proces utovara je bezbedan i efikasan zahvaljujući upotrebi specijalnih valjkastih kontejnera, sličnih onima koji se koriste u avionskom transportu.

Ne samo da je to najbrži teretni voz na svetu, već se njime može upravljati i na ekstremnim temperaturama: bilo da se radi o zimskih -25 stepeni u severnoj Kini ili preko 40 stepeni tokom vrelog letnjeg dana na jugu, roba se i dalje može bezbedno transportovati.

Samo pet sati biće potrebno da se pređe razdaljina od 1.500 kilometara. S obzirom na veliku kinesku kopnenu površinu, ovo je veliki podsticaj domaćim lancima snabdevanja.

Čak i ako stanovništvo većih gradova u Evropi ne može da se takmiči sa urbanim centrima Kine, sličan razvoj događaja bi mogao biti vredan razmatranja. Na kraju krajeva, Evropa je već isprepletena mnogim sopstvenim brzim železničkim rutama.

Moderan, ali da li je praktičan?

Transport putnika velikom brzinom je pokazao svoju isplativost svuda u svetu. Uglavnom brze železnice povezuju gradske centre velikih metropola, koje zapravo ne bi bile uobičajene stanice teretnog saobraćaja. Što znači da će uljna roba poput uglja, rude i drveta nastavicti da se prevozi „dobrim, starim“ (i takođe sporim) teretnim vozom.

Takođe trenutno ne postoji mogućnost za slanje kontejnera, svetskog standarda kada je u pitanju transport dobara, ali ko zna šta će nam budućnost doneti….

U međuvremenu, dostava robe visoke vrednosti, kao i potrošačkih dobara kod online kupovine brzim vozovima biće odlično rešenje.

Kamioni su spori, avioni skupi i štetni po okruženje, što stvara savršenu podlogu za razvoj sledeće generacije brzih teretnih vozova.

Celokupan tekst, ali i slične zanimljivosti iz industrije možete pročitati na cargo-partner Trendletter sekciji, gde se možete i prijaviti za obaveštenja o mesečnim aktuelnostima.

 

0 Komentara o ovom članku
Ostavi komentar

Ostavi komentar

Klijenti