Kako su platforme za dostavu hrane uticale na ugostiteljski posao?

Komentari: 0
Fotografija od: pixabay.com

Prvog aprila ove godine, statistički podaci pokazali su da čak 360.000 ljudi u Srbiji koristi neku od aplikacija za dostavu hrane. Prosečna cena porudžbine iznosi od 1000 do 2000 dinara, a Srbi i dalje više vole da plaćaju gotovinom od suseda sa sličnim platformama za dostavu.

Tržište dostave hrane u Srbiji trenutno se procenjuje na neverovatnih 11 miliona evra, a procenjuje se da je i dalje za čak 30% do 50% manje negoli isto tržište u susednim državama poput Bugarske i Grčke, što predstavlja ogromnu priliku za razvoj i širenje. Trenutno postoji nekoliko aplikacija za dostavu hrane koje dominiraju tržištem koje su umnogome promenile ustaljene forme rada.

Iako su aplikacije za dostavu hrane svoj rast doživele i pre pandemije virusa korona, karantin i ostale restriktivne mere povećale su obim posla dostavljača. Do juče konkurencija, u danima policijskih časova platforme za dostavu spasile su mnoge ugostiteljske objekte od većih gubitaka.

Tu nije kraj, platforme za dostavu su, čini se, zauvek izmenile posao ugostitelja i navele ih da razmišljaju izvan kutije i donesu inovacije na tržište. U nastavku teksta, istražujemo na koje su sve načine platforme za dostavu hrane uticale na ugostiteljstvo.

#1 Svaki ugostiteljski objekat nudi mogućnost dostave

Nema sumnje, najveća promena koju su uvele platforme za dostavu jeste to što apsolutno svaki restoran, kafić, poslastičarnica ili druga vrsta ugostiteljskog objekta ima mogućnost dostave. Daleko od toga da dostave ranije nije bilo, znamo da proslava nije potpuna bez slatkog keteringa, ali su ketering i slične forme dostave do pojave aplikacija bile rezervisane za specijalne prilike.

Danas se naručuje sa aplikacija svakodnevno - za bilo koji obrok. Ugostiteljski objekti su mogli da izaberu da bi opstali na tržištu - mogli su da sarađuju sa aplikacijom koja bi tražila procenat za vidljivost na njihovoj platformi sa mnogo članova, ili su mogli da sami organizuju dostavu hrane, što se mnogima učinila kao bolja ideja.

Nema sumnje da prisutnost na platformi ima mnogo prednosti. Korisnici aplikacija za dostavu hrane često uživaju u samom procesu biranja i vrlo često ne znaju šta tačno žele da pojedu - zbog čega će retko nazvati restoran direktno. Takođe, platforma je odlična za nove brendove koji tek treba da osvoje tržište - vidljivost i prilika da neko kupi upravo vaš proizvod je mnogo veća.

Ipak, ne treba zapostaviti činjenicu da vlasnici restorana tvrde da im online servisi za dostavu hrane uzimaju i do 35% zarade, zbog čega i postoji tako veliki broj restorana koji biraju da samostalno organizuju svoju dostavu.

#2 Ponuda restorana morala je da se modifikuje

Jedna stvar je sigurna - online platforme za dostavu hrane pozitivno su uticale na razvoj ponude na tržištu. Ponuda restorana na ovim aplikacijama je sve samo ne dosadna, a inovacije su bile nužne za opstanak na ovako konkurentnom tržištu. Od japanske, indijske, libanske, tajlandske, pa sve do havajske kuhinje - u Beogradu možete isprobati najrazličitije gastronomske specijalitete sveta.

Iako će roštilj i domaći specijaliteti zauvek ostati omiljeni među srpskim klijentima, ne može se ne primetiti sve veći broj restorana koji prodaju autentične burgere, ali i koji se specijalizuju isključivo za jednu vrstu jela, sendviče, ili čak - prženice. Ovo se do sada pokazalo kao dobar biznis model.

Ipak, zanimljivo je to da se promenio i sam odnos novih investitora u restorane prema proizvodu. Svi znaju da je za uspešan biznis najvažnije, možda ne i toliko autentičan, koliko kvalitetan i ukusan proizvod. Ipak, danas je još jedan faktor jako bitan - da li je proizvod pogodan za dostavu.

Čak i laik, a kamoli preduzetnik, prepoznaje potencijal tržišta dostave hrane. Zbog toga je jako važno da novi proizvodi budu pogodni za prenošenje i dostavu. Moguće je da su baš zbog toga burgeri, girosi i pice tako popularni izbor novootvorenih restorana. Potaž od bundeve je sjajan, ali da li je moguće dostaviti ga adekvatno 10-tak kilometara od restorana i pritom zadržati toplotu i restoranski kvalitet?

#3 Klijenti sve ređe biraju da jedu u restoranima

Što nas dovodi do sledeće važne promene - klijenti sve ređe biraju da jedu u restoranima. Nasuprot tome, žele da jelo restoranskog kvaliteta pojedu kod kuće. Mnogo je faktora uticalo na ovo, nema sumnje da je pandemija jedan od vrlo važnih. Tu je naravno i hroničan nedostatak vremena savremenog čoveka, i drugačije životne navike.

Smanjeni kapaciteti sedenja u restoranima, uglavnom znače i manji promet odnosno zaradu. Upravo zbog toga bilo je važno, a i dalje je, da se prepozna potencijal dostave. Ukusan specijalitet više nije jedini uslov za opstanak, ali brzina i dobra dostave jeste. Dobra dostava definiše se odličnim pakovanjem i brzinom.

Mogućnost da se jelo isporuči u kratkom roku i da zadrži sve svoje kvalitete kao kada se služi u restoranu - recept je sadašnjih i budućih pobednika na tržištu. Stručnjaci su jednoglasni u proceni - može se očekivati još veći rast tržišta dostave hrane u budućnosti.

Ovo vrlo konkuretno tržište istovremeno je i vrlo potentno, i donosi mnogo prilika za sadašnje i buduće ugostitelje. Ostaje nam da sačekamo i vidimo da li će i na koji način ove dve grane u budućnosti nastaviti da uspešno sarađuju i uvode inovacije. 

0 Komentara o ovom članku
Ostavi komentar

Ostavi komentar

Klijenti