Kako su pandemija i online poslovanje promenili srpsko tržište?

Korona nam već odavno više nije strana, a konstante i drastične promene koje je sa sobom donela, i i dalje donosi, više nas skoro uopšte ne iznenađuju.
Najveća promena koju je pandemija donela u svim oblastima industrije jeste način samog poslovanja - gotovo svi biznisi bili su primorani da sa tradicionalnog pređu na online poslovanje.
Branšama poput call centara i IT-podrške nesumnjivo je bilo lako da se snađu u ovoj promeni. Međutim, određene oblasti industrije morale su proći kroz mnogo veće i drastičnije promene u pokušaju da se prilagode novonastaloj situaciji.
Online poslovanje razlikuje se od tradicionalnog u mnogim aspektima i u velikoj meri. U nastavku teksta saznajte koje oblasti su proživele najveće promene, kao i da li su ove promene uticale na industriju pozitivno ili negativno.
Online kupovina u ulozi spasa za trgovinu
Prva nedelja vanrednog stanja zabeležila je veliki skok u oblasti online trgovine. Fizičke radnje bile su zatvorene, a one koje su imale tu mogućnost, odnosno već posedovale online prodavnice, prešle su na ovaj vid prodaje.
Najveći skok u online trgovini imali su maloprodajni lanci i apoteke, što je normalno, sa obzirom na paničnu potrebu ljudi da se snabdeju osnovnim životnim potrepštinama. Međutim, ni kupovina odeće, tehničkih uređaja i ostalih “sekundarnih” životnih potrepština nije se loše pokazala.
U periodu između aprila i avgusta 2020. godine, online kupovina odeće porasla je za 100%, a kupovina tehničkih uređaja za 50%, navode podaci Ministarstva trgovine, turizma i telekomunikacija. Čak i nakon vanrednog stanja, online kupovina je rasla, i to u proseku od oko 100%.
Da li su i kupci osetili jednako pozitivan uticaj?
Iako brojke pokazuju impresivno stanje i porast poslovanja, prave posledice mogle su se uočiti jedino među kupcima. Omiljena mesta za kupovinu u Novom Sadu, Beogradu i mnogim drugim gradovima širom zemlje sada su bila zatvorena na neodređeno, a kod kupaca ništa ne može zameniti iskustvo šopinga uživo.
Statistika već odavno pokazuje da se u Srbiji putem online trgovine najviše kupuju odeća, obuća i aksesoari. Veliki lanci i popularni modni brendovi koji su već posedovali svoje online platforme za kupovinu jednostavno su se prebacili na ovaj vid trgovine.
Međutim, osim što online kupovina odeće i obuće nikad neće moći da zameni kupovinu u fizičkim radnjama, veliki tržni centri poseduju i socijalni aspekat - oni predstavljaju mesto okupljanja, druženja, zabave i razonode. Iako je prodaja možda ostala netaknuta, vanrednim stanjem oduzet im je socijalni momenat, koji su svi korisnici veselo dočekali u periodu popuštanja epidemioloških mera.
Online poslovanje i ugostiteljstvo - simbioza naizgled nespojivog
Prelazak na online poslovanje u velikoj meri je uticao i na usluge ugostiteljstva. Kako je promena bila iznenadna a situacija nestabilna, bilo je nesigurno da li i kada će se moći vratiti na poslovanje u punom kapacitetu, a dug period ugostiteljski objekti proveli su i pod potpunom zabranom rada.
Mnogu biznisi bivali su ugašeni, a neki su pronašli način da se prilagode novonastaloj situaciji. Počelo se sa proizvodnjom u oslabljenom kapacitetu, online narudžbinama i dostavom hrane, te procvatom novih platformi za naručivanje i službi za dostavu hrane.
Kurirske službe i platforme za dostavu otvaraju nove radne pozicije
Pandemija korona virusom i neizbežan prelazak na online poslovanje doveli su do ogromnih gubitaka u oblasti ugotiteljstva i turizma, ali i ostavili prostor za procvat u drugim oblastima poslovanja.
Kurirske službe i kompanije za dostavu hrane osetile su najveće pozitivne efekte od ove promene. Tokom vanrednog stanja, aplikacije za dostavu zabeležile su rast od 20%, a kurirske službe čak 40%. Ni nakon vanrednog stanja, raaast u poslovanju nje opao.
Obim posla je bio toliki da se nije moglo sve postići. Bilo je potrebe za novom radnom snagom, te su se otvarala radna mesta i zapošljavali novi radnici.
Da li je došlo do promene i u IT sektoru?
Sve veća zavisnost modernog čoveka od tehnologije i internet već neko vreme utiče na konstantan razvoj IT sektora, a prelazak na online poslovanje samo je učvrstio njegovo mesto u industriji.
Došlo je do rastuće potrebe IT usluga poput izrade web sajtova i internet prodavnica, kao i usluga optimizacije sajtova za google pretraživače, kako bi se dostigla što veća pozicija u google pretragama i ostvarila veća stopa konverzije.
Već postojeće firme proširile su svoj obim posla, a pojavljivale su se i nove firme i pojedinačni frilenseri koji su prepoznali potrebu na tržištu i ponudili svoje usluge.
Pandemija korona virusa sa sobom je donela brojne promene u društvu, od kojih će mnoge zauvek ostati prisutne, a jedna od njih je zasigurno i online poslovanje.
Online kupovina i rastuće prisustvo kompanija u digitalnom svetu ostaće kao norma, bez obzira na to kako se epidemiološka situacija bude dalje razvijala.