Kako se određuje vrednost dijamanata na tržištu?

Komentari: 0
Fotografija od: Pixabay.com

Dijamanti, poznati po svojoj neuporedivoj tvrdoći i zadivljujućem sjaju, već vekovima očaravaju čovečanstvo. Ovo drago kamenje je više od simbola bogatstva i statusa, ono predstavlja neverovatno presecanje geologije, ekonomije i istorije. Dijamanti kriju u sebi fascinantnu priču koja se proteže kroz stoleća.

U nastavku ćemo istražiti njihovu vrednost, kakvu ulogu igraju u kulturi i ekonomiji, te kako se njihov sjaj i čarolija odražavaju u svakom aspektu naših života.

Tržište i prodaja dijamanata

Da li ste se ikada zapitali odakle zlatara koja nudi dijamantski nakit nabavlja svoje drago kamenje? Tržište dijamanata obuhvata složenu globalnu trgovinsku mrežu koja integriše sektore rudarenja, obrade i maloprodaje, upravo kroz kanale poput zlatara.

Dijamanti, sami za sebe, ili u kombinaciji sa drugim vrstama dragog kamenja, kao što su safir kamen, rubini i ostali, predstavljaju najpopularnije ukrase skupocenog nakita i rado su viđeni na vereničkom prstenju.

Zbog prestiža dijamanata i njihove popularnosti koja ne jenjava, tržište se značajno razvijalo.

Ovo tržište se značajno razvijalo tokom proteklog veka, prilagođavajući se promenama u ponudi, potražnji, tehnološkim napretcima i preferencijama potrošača.

Industrija rudarenja dijamanata dominirana je od strane nekoliko ključnih aktera, kao što su De Beers, ALROSA i Rio Tinto. Ove kompanije upravljaju glavnim rudnicima u zemljama kao što su Bocvana, Rusija, Kanada i Južna Afrika, kontrolišući značajan deo globalne ponude sirovih dijamanata.

De Beers, istorijski najuticajniji entitet na ovom tržištu je učestvovao u kontroli cena i ponude dijamanata.

Nakon rudarenja, sirovi dijamanti se šalju u centre za brušenje i poliranje, pri čemu su Indija i Belgija istaknuti centri. Indija, posebno Surat, poznata je po svojoj ekspertizi u brušenju i poliranju manjih dijamanata, dok Antverpen u Belgiji dominira u obradi većeg i vrednijeg kamenja.

Maloprodajni segment tržišta dijamanata doživeo je transformativne promene, posebno sa dolaskom online prodaje i rastućim interesovanjem potrošača za etičkim nabavkama i održivošću.

Brendovi se sve više fokusiraju na praćenje porekla i etičke prakse kako bi zadovoljili potražnju potrošača za odgovorno nabavljenim dijamantima.

Takođe, uspon laboratorijski uzgajanih dijamanata uveo je novu dinamiku na tržište, nudeći potrošačima jeftiniju i etičniju alternativu prirodnim dijamantima.

Preferencije potrošača su se pomerile ka personalizovanom i jedinstvenom dijamantskom nakitu, utičući na trendove na tržištu. Potražnja za dijamantima visokog kvaliteta i velike težine u karatima ostaje jaka među imućnim kupcima, dok šira baza potrošača pokazuje interesovanje za pristupačnije i etički nabavljene opcije.

Formiranje i karakteristike dijamanata

Dijamanti se formiraju duboko u Zemljinom plaštu, pod ekstremnim uslovima toplote i pritiska. Ovaj proces traje preko milijardu godina, što dijamante čini starim do 3,3 milijarde godina.

Ovo kamenje je uglavnom sastavljeno od atoma ugljenika raspoređenih u kristalnu rešetku, što je odgovorno za njihovu izuzetnu tvrdoću. Zapravo, dijamanti su rangirani sa 10 na Mohsovoj skali mineralne tvrdoće, što ih čini najtvrđim poznatim prirodnim materijalom.

Jedinstvena svojstva

• Tvrdoća: Dijamanti su najtvrđi poznati prirodni materijal. Ova osobina ih ne čini samo idealnim za upotrebu u nakitu, već ima i praktičnu primenu u industrijskim alatima za sečenje i bušenje.

• Indeks prelamanja: Dijamanti imaju visok indeks prelamanja (2,42), što doprinosi njihovom karakterističnom sjaju, osobini posebno traženoj kod draguljskih kvaliteta dijamanata.

• Termalna provodljivost: Odlični su provodnici toplote, što se koristi u različitim tehnološkim primenama.

4C vrednovanja dijamanata

Vrednost dijamanta određuje se na osnovu četiri ključna faktora, zajednički poznata kao 4C: Cut (rez), Color (boja), Clarity (čistoća) i Carat weight (težina u karatima).

Rez dijamanta odnosi se na to kako je dobro oblikovan i fasetiran. Dobro isečeni dijamant predivno reflektuje svetlost, pojačavajući njegov sjaj i vatrenost. Kvalitet reza može značajno uticati na vrednost kamena, ponekad više nego veličina.

Dijamanti dolaze u rasponu boja, od bezbojnih do svetlo žutih ili braon. Gemološki institut Amerike (GIA) ocenjuje boju dijamanata na skali od D (bezbojni) do Z (svetla boja). Generalno, što je dijamant bezbojniji, to je njegova vrednost veća.

Čistoća meri prisustvo inkluzija ili mana u ili na dijamantu. Skala čistoće GIA kreće se od Flawless (bez inkluzija vidljivih pod povećanjem od 10x) do Included (inkluzije vidljive golim okom). Više ocene čistoće obično nose više cene.

Težina u karatima je mera veličine dijamanta. Jedan karat jednak je 0,2 grama. Iako su veći dijamanti ređi i samim tim vredniji, cena ne raste linearno sa veličinom. Umesto toga, cena po karatu eksponencijalno raste sa veličinom zbog retkosti većih dijamanata.

Globalna trgovina i upotreba dijamanata

Industrija dijamanata je značajan igrač u globalnoj ekonomiji. Prema World Diamond Council, ukupna vrednost proizvedenih sirovih dijamanata u 2019. godini iznosila je približno 13,48 milijardi dolara. Međutim, industrija se suočava sa izazovima poput etičkog izvora i konfliktnih dijamanata.

Dijamanti imaju bogatu istoriju, prožetu mitovima i legendama. Istorijski, verovalo se da nude zaštitu i poseduju lekovita svojstva. Kraljevi i kraljice su se ukrašavali dijamantima kao simbolima snage i nepobedivosti.

Neki od najpoznatijih dojamanata jesu Hope dijamant (Dijamant nada) tj. je plavi dijamant od 45,52 karata, poznat po svojoj navodnoj prokletosti, dok je Cullinan dijamant najveći pronađeni sirovi draguljski dijamant, sa 3,106 karata.

Kimberley proces sertifikacije uspostavljen je 2003. godine kako bi se sprečilo da "konfliktni dijamanti" uđu na glavno tržište dijamanata. Time se osigurava da kupovina dijamanata ne finansira nasilje pokreta pobunjenika.

Pored nakita, dijamanti imaju važne industrijske primene. Oko 80% rudarenih dijamanata nije pogodno za nakit, ali su neprocenjivi u industrijskoj upotrebi, posebno u sečenju, brušenju i bušenju zbog svoje tvrdoće.

Napredak u tehnologiji omogućio je stvaranje sintetičkih dijamanata koji su fizički, hemijski i optički identični prirodnim dijamantima. Ovi laboratorijski uzgojeni dijamanti nude pristupačniju i etičniju alternativu prirodnim dijamantima.

Dijamanti, sa svojim neuporedivim sjajem i jedinstvenim svojstvima, i dalje fasciniraju i privlače. Bilo da su simboli večne ljubavi, predmeti želje ili alati u tehnologiji, dijamanti zauzimaju posebno mesto u ljudskoj kulturi i istoriji.

Njihovo putovanje iz dubina Zemlje do cenjenog komada nakita je neverovatna priča o transformaciji, koja spaja čuda prirode sa ljudskom veštinom i inventivnošću

0 Komentara o ovom članku
Ostavi komentar

Ostavi komentar

Klijenti