Kako Airbnb menja sektor ugostiteljstva i smeštaja iz korena
Poslednjih godina smo svedoci trenda koji menja nekoliko delatnosti iz korena. Ovaj trend je toliko brz, da administracija ne može da se izbori sa njegovim rastom. Reč je o ,,ekonomiji deljenja” i onlajn poslovanju, a jedan od ranih usvajača je kompanija Airbnb.
Pogledajte kako je Airbnb postala najvrednija kompanija u oblasti turizma i kakva je budućnost sektora smeštaja.
Šta je Airbnb
Biznis model kompanije Airbnb se zasniva na uspostavljanju tržišne platforme na kojoj domaćini i gosti mogu da razmenjuju smeštaj za novac. U toku samog procesa, gosti i domaćini mogu da čitaju i ostavljaju recenzije, kao i da analiziraju profile društvenih mreža za uspostavljanje poverenja.
Airbnb za svoju uslugu uzima proviziju od svake rezervacije i nema nikakav smeštaj u sopstvenom vlasništvu.
Airbnb i slični servisi su postali popularni i u Srbiji. Apartmani Vračar, Voždovac, Dorćol i drugi - postali su znatno pristupačniji od uvođenja onlajn servisa za iznajmljivanje.
Airbnb - kako je sve počelo
Priča ove kompanije počinje 2008. godine u San Francisku. Sveži diplomci, Brajan Česki i Džo Gebia, došli su na ideju da zarade novac sa strane tako što će posetiocima lokalne konferencije iznajmiti prostor na podu svoje sobe i krevete na naduvavanje.
Podigli su sajt - Airbedandbreakfest.com, kako bi bukvalno reklamirali svoj pod u stanu. Nakon što je troje ljudi prespavalo kod njih te nedelje, odlučili su da naprave veći sajt, sa više ponuda.
U svoj tim su uključili Nejtana Blečarcika, a trio je u početku fokusirao svoj sajt (prekršten u AirBnB) na velike događaje, kada bi hoteli obično bili rasprodati.
Kako bi prikupili novac za finansiranje sajta, iskoristili su predsedničku trku 2008. između Obame i Mekejna na genijalan način. Napravili su specijalno izdanje pahuljica za doručak, sa likovima predsedničkih kandidata.
Za dva meseca je prodato svih 800 kutija, za 40$ po komadu, čime je prikupljeno više od 30.000$.
Ovaj potez je takođe privukao pažnju jednog investitora smelog kapitala, koji je pozvao osnivače na obuku u svom startap inkubatoru i investirao 20.000$ za mali procenat vlasništva.
Airbnb je u početku bio suočen sa velikim problemom - nije bilo dovoljno ponuđača smeštaja. Ljudima je iznajmljivanje sopstvenog doma strancima bila „čudna i luda ideja”.
Kako bi rešili problem ponude, iskoristili su tih 20.000$ kako bi otputovali u Nju Jork (gde je bilo najviše njihovih korisnika), upoznali korisnike i predstavili ih kao sasvim obične ljude, i pokazali da nisu ludaci ili kriminalci.
Već u martu 2009. na sajtu je bilo više od 10.000 korisnika i 2.500 tipa smeštaja, od vazdušnih kreveta, privatnih soba, čitavih kuća, kućica na drvetu, vila, brodova, zamkova pa do privatnih ostrva!
Investicije su ubrzo krenule da pristižu, a kompanija je ostvarivala ogroman rast iz godine u godinu. U februaru 2011. ostvarena je jubilarni milionita rezervacija, da bi godinu dana kasnije broj ukupnih rezervacija preko servisa porastao petostruko - na 5.000.000!
Kompanija se širila tako što je kupovala brojna startap preduzeća iz slične oblasti po čitavom svetu.
Kompanija je sa poslednjom rundom investicija od 1 milijarde dolara u martu 2017. procenjena na 31 milijardu dolara.
Uticaj Airbnb-a na sektor hotelijerstva
Sektor hotelijerstva je dobio prvog ogromnog konkurenta u vidu internet platforme. Niži troškovi smeštaja u privatnim objektima su izazvali veliku pobunu hotelijera; koji navode da gube veliki broj turista i ostalih gostiju usled nelojalne konkurencije.
Hotelijeri ulažu značajna sredstva u lobiranje protiv internet servisa i navode kako nemaju fer tretman, jer za razliku od smeštaja na Airbnb-u, hoteli moraju da ispunjavaju striktne standarde i uslove bezbednosti.
Glavna razlika između sektora hotelijerstva i Airbnbn-a je različit poreski tretman, jer hoteli moraju da plaćaju porez na prihod i boravišnu taksu, što smeštaj preko Airbnbn-a čini jeftinijim.
Globalno upoređivanje cene Airbnb smeštaja sa hotelima, pokazalo je da je u određenim slučajevima Airbnb duplo jeftiniji od hotela.
Airbnb i hoteli u brojkama
Globalna analiza Airbnb smeštaja (7 tržišta Amerike i 6 internacionalnih) , izvršena 2016. godine, je pokazala da Airbnb ima duplo veći kapacitet u odnosu na dva najveća lanca hotela zajedno (Mariot i Starvud): 2,3 miliona u odnosu na 1.1 miliona.
Međutim, smeštaj koji se može naći preko Airbnb nije uvek uporediv sa hotelskim smeštajem. Kada su se primenili rigorozniji kriterijumi, došlo se do smeštajnog kapaciteta od 981.000.
Čak i sa rigoroznijim kriterijumima, nije moguće izvršiti striktno poređenje, jer nije moguće identifikovati Airbnb smeštaj koji je najviše sličan hotelskom. A i kada bi to bilo moguće, smeštaj na Airbnb-u je dostupan samo određen broj dana u toku godine.
Analiza je takođe pokazala da popunjenost Airbnb smeštaja prati iste trendove kao i popunjenost hotela. Postoji sezonski trend, jer su korisnici Airbnb pretežno orijentisani na razonodu, dok su hoteli popunjeniji tokom cele godine.
Takođe, najveći stepen popunjenosti Airbnb smeštaja je u korelaciji sa popunjenošću kapaciteta hotela. Što bi moglo da znači da Airbnb prosto popunjava prazninu kada su hoteli popunjeni.
Ovo predstavlja jednu od većih opasnosti za hotele, jer kada je popunjenost hotela na visokom nivou, to omogućava hotelima da vrše diskriminiaciju cena i naplaćuju premiju. Podaci su pokazali da je bilo manje prilika za to, ali smanjenje nije značajno.
Analiza od strane CBRE Hotels iz 2016. je pokazala da su korisnici Airbnb-a potrošili 2,4 milijarde dolara na smeštaj u periodu od oktobra 2014. do septembra 2015., dok su hoteli u istom periodu prihodovali 141 milijardu dolara.
Odnos između dva tipa smeštaja možda deluje mizerno i mnogo povoljniji u odnosu na hotele, ali kada poredimo njihov rast, priča je mnogo drugačija.
Najsvežija CBRE analiza o rastu Airbnb-a pokazala je da su rezervacije na servisu u prvoj četvrtini 2016. sačinjavale 2,5% hotelskog kapaciteta. Što predstavlja povećanje u odnosu na 1% krajem 2014. i 1.5% u 2015.
Potražnja na godišnjem nivou za Airbnb smeštaj je povećana za 120%, dok je tražnja za tradicionalnim hotelskim smeštajem doživela rast od samo 1%.
Hoteli nisu previše zabrinuti
Iako ste mogli da vidite da Airbnb polako (ali sigurno) uzima deo kolača hotelijera, sektor nije previše zabrinut. Postoji više razloga zašto hoteli ne smatraju Airbnb velikom opasnošću:
1. Buduća regulativa - Ono što je omogućilo veliki uspeh Airbnb-a se polako menja. Vlasti se hvataju u koštac sa disruptivnom kompanijom i sve više gradova uvodi mere koje će regulisati poslovni model.
● Berlin je uveo zabranu Airbnb-a za turiste, pod pretnjom visokih kazni za domaćine.
● U San Francisku je obavezna registracija ljudi koji žele da iznajme prostor i ne mogu da se iznajmljuju duže od 90 dana.
● U Vankuveru je zabranjeno da se iznajmljuje smeštaj u kojem vlasnik ne živi, a uvedeno je još restrikcija koje će regulisati sektor smeštaja.
Promene u regulativi su skoro uvedene, a vrlo je verovatno da će pre ili kasnije Airbnb biti suočen sa istim ili sličnim pravilima kao i hoteli - što će definitivno uticati na rast servisa.
2. Različita demografija - Korisnici Airbnb-a u najvećoj meri nisu ciljano tržište hotela. Najprofitabilniji segment hotelskog sektora su poslovni ljudi, dok se za Airbnb odlučuju putnici koji su fokusirani na razonodu.
Iako je moguće pronaći luksuzni smeštaj na Airbnb-u, prestižni lanci hoteli nisu ugroženi od strane Airbnb-a.
Hoteli koji su najviše propatili zbog rasta Airbnb-a su oni koji su ciljali kupce sa niskom platežnom sposobnošću, jer u tom slučaju iznajmljeni apartmani defitivno pružaju veću vrednost za novac.
Kakav je plan hotelijera?
Iako hotelski sektor ne smatra Airbnb ozbiljnom konkurencijom, prepoznali su da se stvari menjaju i ne planiraju da im arogancija bude uzrok propasti.
U razgovoru za The Atlantic, urednik časopisa Hotels Džef Vajnstajn, pružio je uvid u razmišljanja hotelskog sektora.
Objasnio je kako su se hoteli znatno promenili u odnosu na prethodnih 30 godina. Kako se mnogo više pažnje posvećuje doživljaju korisnika i unapređenju onih stvari koje su njima bitne. Naveo je kako su kreveti udobniji, kupatila veća, a prostor uredniji.
Jer to je ono što korisnicima hotela najčešće i treba, udoban krevet, lepo kupatilo i prostor za rad.
Hoteli se više ne prave po šablonu. Situacija je drugačija od 90ih, kada ste mogli da odsednete u Meriotu, Holidej Inu ili Hiltonu, a uopšte ne biste znali u kom ste hotelu.
Čak je napomenuo da mnogo veću „opasnost” predstavljaju onlajn agencije za rezervaciju smeštaja, koje značajno smanjuju maržu hotela i uzimaju provizije u iznosu od 10 - 20%.
Kakva je budućnost Airbnb-a?
Budućnost Airbnb-a zavisiće najviše od toga kakav će biti odgovor lokalnih vlasti na njihov biznis model.
Ono što je sigurno da će Airbnb ostvariti rast korisnika putnika koji su orijentisani na razonodu.
Kolika će pretnja Airbnb predstavljati hotelima zavisiće prvenstveno od mogućnosti kompanije da privuče poslovne putnike. Sektor smeštaja u Americi se u 70% sastoji od poslovnih putnika.
Većina korisnika Airbnb-a koristi platformu zbog nižih cena u odnosu na ostale tipove smeštaja, a ako se donese regulativa koja će uticati na povećanje cena, broj korisnika će sigurno opasti.
Airbnb ima mnogo problema koje je potrebno rešiti. Najveći problemi sa kojima su se korisnici susretali su otkazan smeštaj i prevare, a većina korisnika koji su imali neprijatnost su se takođe žalili na servis za podršku Airbnb-a.
Airbnb je i dalje kompanija u privatnom vlasništvu, a izlazak na tržište kapitala se očekuje u nekom trenutku 2018. godine.
Možda je izlazak na otvoreno tržište ono što će kompaniji omogućiti da se podigne na novi nivo i ostvari dominaciju na tržištu.