Digitalni marketing - Najbrže rastući biznis u 2018. godini

U ovom tekstu saznaćete zašto je digitalni marketing najbrže rastući biznis, ali ćemo vam kroz iskustva i primere pružiti kompletnu sliku poslova koje obavlja jedna agencija za digitalni marketing i šta ti poslovi zapravo predstavljaju odnosno kako mogu da pomognu u razvoju jednog preduzeća.
Šta kažu statistike i iskustvo
Prezentovani podaci u daljem tekstu su analiza rezultata poslovanja agencija za digitalni marketing za 2017. godinu a prema istraživanjima koje je sprovela marketing mreža.
Analizom je obuhvaćeno 46 pravnih lica, dok je u ovom momentu verovatno da imamo preko 80 ozbiljnijih agencija za digitalni marketing koje će vam sa većim ili manjim uspehom razvijati poslovanje.
Male agencije do 15 zaposlenih čini 83%, srednje agencije od 16 do 49 zaposlenih čini 15%, dok velike agencije koje imaju preko 50 zaposlenih čini svega 2% agencija. Međutim broj zaposlenih je relativan, objasniću zašto.
Mi smo u poslove digitalnog marketinga počeli da se upuštamo početkom 2016. godine, do tada smo radili isključivo dizajn i programiranje. Jednostavno, posao nas je “vukao” i klijenti su sve više tražili ovu vrstu usluga, a s obzirom na to da je filozofija tima obezbediti klijentu sve na jednom mestu, pravac poslovanja sam se nametnuo.
Pre samo šest meseci, mi smo zapravo postali agencija za digitalni marketing, odnosno agencija za razvoj online poslovanja. Urađena je potpuna rekonstrukcija tima.
S obzirom na to da smo uspeli da razvijemo softver koji tehnički podržava prvobitne potrebe novih klijenata, zadržali smo samo neophodan broj zaposlenih u tehničkom timu, i počeli smo da ojačavamo tim specijalizovan za pružanje usluga digitalnog marketinga.
Evo zašto je broj zaposlenih u našem poslu relativan. U našem timu na ovim poslovima radi 6 osoba, menadžer razvoja online biznisa, kreativni direktor, tehnički direktor, SEO ekspert, menadžer društvenih mreža i menadžer koji vodi plaćene kampanje.
Reklo bi se to je onda mala agencija od 6 zaposlenih. Međutim zaboravljate naš posao je digitala, mi smo online. Za nas rade spoljni (outsource) programeri različitih specijalnosti, pisci (copywriteri) a za pojedine poslove angažujemo specijalizovane agencije. Tokom jednog meseca na raznim poslovima uključeno je najmanje dvadesetak ljudi različitih specijalnosti.
Ukupan poslovni prihod agencija za digitalni marketing u 2017. godini porastao je za 26,92%, a ukupan neto dobitak je porastao za 94,07%. Za 2018. još nije sprovedena analiza ali vam tvrdim, imajući u vidu poslovanje naše agencije, da je ovaj procenat znatno veći. Mi smo u poslednja dva meseca, uglavnom preko preporuka dobili šest novih klijenata i zaposlili dve nove osobe.
Zašto je došlo do tako naglog porasta poslovanja
Jednostavno tržište je sazrelo, usluge digitalnog marketinga su svima potrebne. S jedne strane korisnici Interneta su danas gotovo svi, Internet je putem različitih kanala postalo isključivo mesto gde se traži bilo šta.
Plaćanje putem Interneta je olakšano u svakom pogledu, samim tim što je porasla konkurentnost između banaka. Konkurentnost između kurirskih službi dovela je do toga da je dostava robe do potrošača brza i tačna.
A usled novih zakona o zaštiti potrošača, korisnici Interneta su se oslobodili i jednostavno ovaj vid kupovine će vremenom postati dominantan. Lično, ja sam ovaj mesec obavio dve online kupovine na domaćim šopovima.
S druge strane imamo veliki broj preduzeća koja su naučila lekciju i najzad prepoznali tržište. Učili su na greškama; daću vam primer klijenta koji je bio u našoj agenciji a posao nije sklopljen isključivo zbog cene.
Isti taj klijent nakon dva neuspešna pokušaja u nameri da prođe jeftinije radeći sa početnicima ili tzv. freelancerima specijalizovanim za jednu oblast, i izgubljenih godinu dana, došao je kod nas i rekao cena nije bitna, mnogo više ga je koštalo ovo izgubljeno vreme.
Najčešće greške koje prave preduzeća
Prva greška je nazovimo je, ljudska. Na jedno uvo ulazi na drugo izlazi, izveštaji i analize se ne čitaju, predlozi ne usvajaju, direktor i nama izdaje zadatke.
Naravno direktor zna najbolje, a menadžeri su tu da trče, i u poslove online se on razume. Ovakve priče se obično završavaju bez rezultata.
Ispravan put je da se što pre podižu osnove i da se biznis pokreće, odnosno uz pametno ulaganje u marketing aktivnosti. Čak i kad budžeti nisu problem, uvek je bolje krenuti od osnove i onda dodavati tehničke funkcionalnosti koje su primerene vašem poslovanju, navikama vaših potrošača i uske marketing niše koju targetirate.
Razvoj odjednom nikad nije dobar, jer ste propustili važne analitičke podatke tokom pravilnog razvoja, a koji često mogu i do strateških odluka da dovedu.
A ima i ono, posao te prevazilazi a ti se i dalje čvrsto držiš starog sistema. Navike je najteže promeniti, i promene umeju da budu bolne, ali kada se na vreme sprovode ne moraju da budu radikalne.
Daću vam prost primer, pre neki dan hteo sam da kupim tablet, “iskočio” mi je prvi plaćeni oglas iz jedne kompanije koja ih prodaje. Ubacim ja u korpu, prođem proces kupovine, stranica – hvala! Ne stiže potvrdni mail. Ja pogledam, sad tog tableta nema na stanju.
Pozovem podršku, kaže da ga je bilo pa ga nema, pitam ih pa kako sam kupio, kažu sistemska greška. Na pitanje da li mogu da budem drugi u tom rangu, dobio sam odgovor da mogu, potvrdni mejl ne znaju kada će mi stići, a s obzirom na to da su vozači u gužvi - oko sedam dana je potrebno za isporuku.
Na drugom sajtu, druge kompanije sve sam završio lagano i tablet dobio za dva dana, još sam poene nagradne sakupio.
Velika je greška kada se razvoju online poslovanja ne pristupa analitički i planski, već se radi spontano i stihijski.
Strategija razvoja online poslovanja
Na izbor strategije razvoja online poslovanja, utiče više faktora. Razlika je da li posao već postoji online ili se radi o startap-u. Da li posao postoji samo online, koliko je poznat brend ili brendovi proizvoda i usluga koji se prodaju.
Da razjasnimo, razvoj online poslovanja nije rezervisan samo za online prodavnice i trgovačku delatnost, naša agencija s uspehom razvija ove poslove i za druge delatnosti kao što su stomatološke usluge, razne kozmetičke usluge, građevinske usluge itd.
Na brži razvoj online poslovanja, veoma utiče posedovanje konkurentske prednosti.
U našem poslu prepoznajemo tri glavne konkurenske prednosti:
• Cena – kod robe široke potrošnje i velike konkurencije ovo je definitivno glavna konkurenstka prednost;
• Kvalitet proizvoda i pratećih usluga - ova prednost utiče na razvoj one pozitivne posledice marketinga na marketing “od usta do usta”;
• Novo – ovo se danas sve ređe dešava, gotovo da se ne dešava.
Dobri primeri i stanje online tržišta u Srbiji
Online prodaja polovnih automobila putem oglašavanja na različitim portalima odavno je prisutna na našem tržištu, dok za prodaju auto delova shodno prisutnosti konkurencije možemo reći da je tek u povoju.
Mi smo za jednog klijenta iz ove branše napravili online shop i kroz različite tehnike marketinga, praktično već posle samo pola godine, njegovo poslovanje odnosno promet je uvećan za 200%. Već sada podižemo online prodavnicu franšizu za teritoriju Crne Gore.
Više o online prodaji auto delova, možete saznati u sledećem tekstu klikom ovde
Daću vam drugi primer - klijent čiji su glavni proizvodi kuglični ležajevi, kućišta za ležajeve i razne vrste industrijskih lepkova, već posle par meseci je počeo da se razvija online, nakon što smo mu podigli prodavnicu.
Ono što je specifično kod ovog klijenta je da je on zapravo druga ruka, robu uzima od generalnih zastupnika, uvoznika. Preduzeća koja su iznad njega, zapravo prva ruka, snabdevači, imaju zastarele, ne reprezentativne sajtove i praktično nikakvu online strategiju.
Ukoliko te iste firme ne promene pristup, šta mislite za 2 godine koji brend će se izgraditi i ko će da dominira na tržištu? Online prisutnost danas ima toliku snagu da jednostavno ukoliko ste prvi ili medju prvih 5, vaš uspeh je zagarantovan i razvoj poslovanja se ne dovodi u pitanje.
Na primeru ovog slučaja, potrebno je da izvedemo i jedan bitan zaključak - rani ulazak na tržište mnogo manje košta, nego kada je konkurencija već duže vreme prisutna i jaka.
I najzad, daću vam i treći primer.
Proizvodnja i ugradnja ALU I PVC stolarije. U ovoj delatnosti ali i u mnogim sličnim, uglavnom nailazimo na zastarele sajtove koji postoje čisto radi toga što i svi drugi imaju sajt. U ovakvim delatnostima mešetare razni portali koji vam prodaju profilnu stranicu, baner ili link, a vi zapravo ne postojite online.
Naš klijent je bio skeptičan, nepoverljiv u našu priču i naša obećanja, ali već posle trećeg meseca, posao je krenuo i naš tim je bio presrećan kada nam se klijent obratio s pohvalama i lepim rečima.“
I baš tako na srpkom online tržištu još uvek postiji dosta prostora, u pojedinim delatnostima čak su otvorena vrata, dok u pojedinim delatnostima ipak postoje rupe i marekting niše koje je moguće otkriti. No, kako voz ide dalje i ne čeka nikog - na vama je odluka da li ćete se ukrcati u vagon ili čekate onaj zadnji voz!
Ukratko o poslovima digitalnog marketinga
Mada ćemo ih ovde nabrojati, poslovi digitalnog marketinga su usko povezani i često moraju biti sinhronizovani sa aktivnostima kada se radi i tradicionalni marketing.
Analiza tržišta i konkurencije predstavlja osnovu svih daljih aktivnosti. Na osnovu ove analize predlaže se dugoročni budžet odnosno predlaže se s kojim intenzitetom će se raditi pojedini poslovi digitalnog marketinga.
SEO (Search Engine Optimization), nekada su se ovi poslovi zvali on-site optimizacija. Postojeći ili novi sajt odnosno online prodavnica se na osnovu gore pomenute analize doteruje tehnički i sadržajno.
SEM (Search Engine Mangment), nekada su se ovi poslovi zvali off-site optimizacija. Analiza se i dalje kontinualno radi, rade se analize marketing niša, pišu se tekstualni sadržaji za sajt klijenta, odnosno copywriting sadržaji za objave na gostujućim portalima.
Rade se istraživanja sajtova i portala, radi se tzv. link building. Prati se konkurencija. Ovi poslovi ne mogu da se rade bez dva prethodno nabrojana i ovi poslovi kao dugoročno ulaganje, pored direktnih koristi koje treba da donesu, zapravo utiču i na razvoj branda, brand awareness.
Društvene mreže – razvoj na drušvenim mrežama se najčešće svodi na razvoj na facebooku i instagramu, u ponekim slučajevima zavisno od delatnosti rezultati su mogući putem razvoja na linkedinu i youtubu. Twiter je ipak namenjen političarima, sportistima i poznatim ličnostima.
Plaćeno oglašavanje – se primenjuje ne samo kada je potreban ubrzan razvoj i kada je konkurencija velika, već i za povećanje prodaje tokom važnih datuma kao što su Nova godina, Božić, slave, 8. mart, a novo na tržištu Srbije je i black Friday.
Plaćeno oglašavanje može da se radi putem AdWords kampanja ili putem tzv. boostovanja na društvenim mrežama.
Media Buying – Ovaj vid oglašavanja namenjen je klijentima koji imaju veće budžete, jer se praktično radi o zakupu oglasnih prostora ili objavi PR tekstova na velikim portalima.
Briga o postojećim klijentima – jednom kada je posao razvijen, pored regularnih poslova razvoja, potrebno je voditi posebnu brigu o postojećim klijentima, primenom različitih marketing tehnika.
Goran Cvijetić - *nbgteam
E-business development / Razvoj online biznisa
Diplomirao davne 2006. godine - Ekonomija – odsek informacione tehnologije.
Kroz 12 godina skupljanja iskustva na različitim poslovima i projektima, izgradio je sebe kao menaždera za razvoj online biznisa.
Goran je osnivač i partner u agenciji za digitalni marketing *nbgteam. Iza agencije stoji preko 300 realizovanih projekata različitog nivoa kompleksnosti.
Trenutno agencija radi sa preko 30 stalnih klijenata, manjih ili većih, na poslovima razvoja online biznisa. Preko 80% klijenata je iz Srbije, ostali su iz inostranstva.