Deda Mraz mora da je vrhunski stručnjak za logistiku!
“Ho, Ho, nadam se da će sve stići na vreme”
Iz godine u godinu, Nova Godina se slavi širom sveta, a davanje poklona je suštinski deo praznika.
Ali da li ste ikada zastali da razmislite o izazovnim okolnostima koje su uključene u dobijanje svih onih poklona ispod novogodišnje jelke?
Deda Mraz se generalno smatra simpatičnim, malo gojaznim, sredovečnim čovekom sa velikom gustom bradom – ali zapravo Deda Mraz je mnogo više nego što se na prvi pogled čini.
On takođe mora biti dobar stručnjak za logistiku; u suprotnom, on nikada ne bi mogao da prenese ogromnu količinu poklona na skoro nezamislive udaljenosti.
Vreme je da ozbiljno razmotrimo ovo dostignuće.
Poznat pod raznim imenima i u mnogim oblicima, Deda Mraz je poznata ličnost mnogim ljudima, čak i van kulturnih granica.
Bez obzira da li slavite Božić ili Novu Godinu u tradicionalnom smislu – „velikodušan čovek“ u crvenom odelu sa gustom belom bradom i šiljatom kapom je „globalni zaštitni znak“.
Neki kritički glasovi tvrde da on zapravo i ne postoji. Ali ako ostavimo po strani ovu preoštru perspektivu, jedno je sigurno: on ima mnogo toga da dostavi svake godine – u stvari suludu količinu.
Preko 300 miliona porudžbina za isporuku!
Milioni dece za Novu Godinu gledaju u (uglavnom zimsko) nebo, žudeći da vide Deda Mraza i njegove magične sanke, ne razmišljajući o ogromnim logističkim izazovima koje savladava na svom putu oko sveta davanja poklona.
Počnimo s obzirom da trenutno na planeti ima manje od 8 milijardi ljudi, a 26% njih je mlađe od 15 godina.
Zašto su godine važne za naš proračun? Sasvim je jednostavno: samo deca dobijaju poklone od Deda Mraza.
Odrasli moraju sami da se snalaze, dajući poklone jedni drugima. Ili ste se nadali da ćete čuti nešto drugo?
U svakom slučaju, postoji više od 2 milijarde dece ispod 15 godina, od kojih – grubo govoreći – trećina odrasta u „zapadnoj/hrišćanskoj“ kulturi. Ako uzmemo ovaj broj (670 miliona) i pretpostavimo statistički prosečno dvoje dece po domaćinstvu, Deda Mraz mora da donese poklone u neverovatnih 335 miliona domova.
Sve je stvar logistike
Možete li zamisliti početak ovog događaja? Pripremanje svih poklona, umotavanje, vezivanje traka, popunjavanje personalizovanih etiketa i razne druge „dodatne usluge“...
Ni danas ne znamo koji sistem upravljanja skladištem koristi veseli starac tamo gore na severnom polu ili da li njegovi vilenjaci koriste čitače bar kodova sa crveno-belim prugastim dizajnom slatkiša.
Takođe je nejasno kako on uopšte zna sve posebne želje tih miliona dece.
Priča se da se oslanja na poseban snežni globus uparen sa AI sistemom za predviđanje logistike.
Jedna stvar koju možemo znati: logistika hladnog lanca za čokoladu nije previše izazovna zahvaljujući klimi na severnom polu. Nije tako teško objasniti zašto niko nikada nije otkrio nijedno od njegovih verovatno gigantskih skladišta na satelitskim snimcima: pogled iz svemira otkriva samo prostrane oblasti snežno bele boje. Veoma pametno!
Ogromne udaljenosti pod ogromnim vremenskim pritiskom
Ali logistika koja stoji iza poklona i nezamisliv broj mladih „mušterija za dostavu“ nisu jedini impresivni deo.
Brzina isporuka je neverovatna, a udaljenosti koje prelazi njegova ruta nisu ništa manje nego zapanjujuće: 29 odsto od 511 miliona kvadratnih kilometara planete je suvo zemljište.
Pod pretpostavkom da su kuće ravnomerno raspoređene (kao srednja vrednost između urbanih centara i ruralnih regiona), kuće su u proseku udaljene 750 metara jedna od druge. To znači da je „poslednja milja“ udaljenost od preko 250 miliona kilometara, koju Stari Deda Mraz mora da pređe za izuzetno kratko vreme.
Tesan raspored
Najveći izazov je očigledno kratak rok isporuke. 31. decembar ima samo 24 sata, iako uračunavanje različitih vremenskih zona ovo dovodi do 36 sati. Uprkos tome, sledeći proračun otkriva pravi obim izazova: isporuka u 2585 domova u sekundi zahteva brzinu isporuke od oko 14 miliona km/h.
Ali to je preko 11.000 puta brže od brzine zvuka.
Ovo čak ne uključuje parkiranje saonica ili rukovanje na mestu isporuke. Kako to radi? Nije ni čudo što neki ljudi ne veruju da on postoji. Ovo je nesumnjivo magičan nivo performansi.
Zašto Rudolphov crveni nos sija?
Magija je takođe jedini način da se objasni kako Deda Mrazove saonice na pogon irvasa mogu da ostvare svoje neverovatne podvige.
Kada bi svaki poklon bio težak samo jedan kilogram, to bi predstavljalo tovar od 670 miliona kilograma. Za to bi bilo potrebno 10,1 milion letova sa modifikovanim A-380 ili samo 4,4 miliona letova sa avionom tipa An-124.
Drugim rečima, to bi bila tri od današnjih najvećih kontejnerskih brodova klase Megamak-24. Ipak, to je lepa slika: tri gigantska broda prepuna šareno upakovanih poklona.
Na našu sreću, Deda Mraz je zaštitnik životne sredine i ne koristi vozilo koje pokreće fosilna goriva. Karakteristike performansi njegovih saonica bi se možda mogle objasniti iz ove perspektive Rudolfovim blistavim crvenim nosom - mora da sadrži snagu malog sunca... ili možda sija zbog toplote trenja od velike brzine kojom se saonice kreću.
Davanje donosi radost!
Kako god Deda Mraz izveo sve ove logističke poduhvate, on definitivno donosi radost brojnoj deci, olakšava božićni stres roditelja i – jednostavno rečeno – zaslužuje naše poštovanje.
Nadajmo se da se kultura vraćanja i zamene onlajn porudžbina bez razmišljanja nije proširila na decu koja primaju njegove poklone – jer bi to samo po sebi vredelo čitav članak.
Bilo kako bilo, cargo-partner koristili ovu priliku da vam poželi srećnu predstojeću Novu Godinu i srećne, zdrave praznične dane!
Celokupan tekst, ali i slične zanimljivosti iz industrije možete pročitati na cargo-partner Trendletter sekciji, gde se možete i prijaviti za obaveštenja o mesečnim aktuelnostima.