“Chestny Znak“ označavanje proizvoda: kako sarađivati sa Rusijom

Komentari: 0

Digitalni sistemi za označavanje proizvoda danas se smatraju jednim od najučinkovitijih alata u borbi protiv falsifikovanja. Tradicionalno, duvan i alkohol se označavaju, a u nekim zemljama se kontroliše promet lekova. U nekom obliku Track&Trace sistemi već su implementirani u EU, SAD, Meksiku, UAE i drugim zemljama.

Evropska Unija takođe planira uvođenje digitalnog pasoša proizvoda.

Dmitry Lityagin, direktor kompanije Vekas d.o.o. sistem integratora u oblasti industrijske automatizacije, pomaže da se razjasni kako srpski proizvođači, implementirajući potrebnu opremu i softver, mogu uspešno izvoziti robu u Rusiju.

Šta je “Chestny Znak“?

“Chestny Znak“ nije samo označavanje proizvoda, već sistem za praćenje koji pruža sveobuhvatne informacije o proizvodu i celokupnom lancu vrednosti.

Svaki proizvod dobija svoj jedinstveni DataMatrix kod, koji predstavlja ključ za ove informacije.

Maloprodajne radnje skeniraju ovaj kod pri prodaji, a kupci mogu proveriti ne samo autentičnost proizvoda, već i čitav njegov životni ciklus, uključujući rok trajanja i druge važne informacije o proizvodu.

Transparentnost lanca snabdevanja pruža mogućnost za poboljšanje poslovnih procesa.

Ona pomaže u planiranju, zaštiti brenda – na primer, sistem ne dozvoljava prodaju proizvoda sa isteklim rokom trajanja.

Šta mora biti označeno?

Sistem “Chestny Znak“ je obavezan za sve proizvode na tržištu na koje se primenjuje.

Nemoguće je vršiti promet robe u Rusiji bez ovog sistema.

Kompanije koje žele da započnu ili nastave izvoz robe u Rusiju moraju prilagoditi svoju proizvodnju ovom zahtevu.

Lista grupa proizvoda koje moraju biti označene stalno se proširuje.

Trenutno zakon obuhvata: mlečne i konzervirane proizvode, vodu, pivo, bezalkoholna pića, biljna ulja, hranu za kućne ljubimce i veterinarske preparate, alkohol, duvan, lekove i dijetetske suplemente, i druge.

Očekuje se dodavanje drugih grupa proizvoda na listu.

Proizvođači i uvoznici mogu proveriti da li su njihovi proizvodi podložni označavanju na zvaničnom sajtu državnog sistema “Chestny Znak“ putem HS (tarifnih) kodova.

Kako označiti robu: uspešna priča jednog evropskog proizvođača

Proces označavanja zahteva integraciju nekoliko komponenti: opremu za nanošenje  i čitanje kodova, softver za upravljanje procesom i obučeno osoblje.

Faze uspešne implementacije mogu se sagledati na primeru evropske kompanije koja se suočila sa zadatkom nastavka izvoza proizvoda u Rusiju.

Da bi se izborila sa izazovom, kompanija je izabrala stručne kompanije iz oblasti industrijske automatizacije kao partnere: TRIM Jagodina je obezbedio potrebnu opremu za projekat, a VEKAS Beograd je obezbedio softver i njegovu adaptaciju.

Prva faza uključivala je reviziju: analiza tehnoloških i poslovnih procesa omogućava kreiranje prilagođenog rešenja koje ne menja postojeće procese. Da bi se izbegli dodatni troškovi, proizvodne linije ne bi trebalo da se zaustavljaju tokom instalacije i puštanja u rad.

Druga faza  bila je implementacija označavanja pojedinačnih proizvoda: oprema (štampač, aplikator, kamera, kontrolni kabinet i izbacivač) je instalirana i podešena, a osoblje je obučeno za korišćenje sistema.

Treća faza bila je nadogradnja  sistema agregacijom proizvoda u pakete i njihovim dodatnim označavanjem jedinstvenim kodovima. Agregacija pojednostavljuje skladištenje i carinske operacije. Proces implementacije rešenja trajao je samo 4 nedelje zahvaljujući planiranju i angažovanju stručnih kompanija. U proseku, razvoj rešenja može trajati do 2 meseca za mala preduzeća i do 6 meseci za srednje i velike proizvođače. Danas ova kompanija uspešno nastavlja da izvozi robu u Rusiju.

Greške u implementaciji

Na tržištu postoje slučajevi kada je proizvođač ignorisao preporuke i doveo u opasnost ceo lanac snabdevanja.

Sa kojim teškoćama će se suočiti uvoznik i fabrika? Glavna zabluda je korišćenje opreme za označavanje bez softvera.

Zaista je moguće instalirati štampače i aplikatore samo za kodiranje.

Ali je ipak neophodno validirati ih, bez toga postoji rizik da će označena roba biti vraćena od strane carine ili trgovaca nazad proizvođaču.

Validacija obezbeđuje:

● Prvo, proverava kvalitet odštampanog koda. Koliko će se lako čitati u lancu snabdevanja od carine do potrošača u prodavnici, od strane različitih skenera i u različitim uslovima osvetljenja;

● Drugo, proverava usklađenost: da li odštampani kod zaista pripada tom proizvodu.

Postoje slučajevi uspešnog rada bez validacije kodova, ali to je privremena pojava, jer ovaj pristup funkcioniše samo do prve greške.

Nedostatak softvera za validaciju biće posebno skup za one proizvođače čiji proizvodi imaju kratak rok trajanja. Vraćenu robu moraće da unipte o sopstvenom trošku.

Kako odabrati integratora

Iskustvo. Ključno je da partneri koji se angažuju na ovom projektu imaju dugogodišnje iskustvo na različitim proizvodnim linijama za različite grupe proizvoda.

Lokacija integratora i dobavljača opreme. Fabrika sa kontinuiranom proizvodnjom, gde zaustavljanje linije čak i na kratko znači gubitke, mora biti sigurna da će podrška biti pružena 24/7. Pored toga, uvoz opreme, postprodajna podrška i održavanje sistema iz inostranstva komplikuje i usporava proces implementacije što generiše dodatne troškove.

Široke mogućnosti. Ako dobavljač opreme i integrator imaju iskustvo sa različitim vrstama opreme (automatskom i manuelnom), fabrika neće morati da traži nove partnere za bilo kakve promene u svojim procesima. Pored toga, proverite da li je moguće agregirati proizvode u pakete i palete za skladišne operacije. Ovo je obavezno samo za neke grupe proizvoda, ali će biti zahtev u budućnosti.

Prilagođena rešenja. Pre faze implementacije, integrator mora razumeti kako su tačno organizovani poslovni procesi i izvršiti preliminarnu reviziju. Na primer, da otkrije da li se gotove serije isporučuju jednom uvozniku ili više njih, da li se proizvodi skladište u magacinu itd. Bez uzimanja u obzir ovih faktora, izbor partnera verovatno neće biti efikasan. Individualni pristup pomoći će da se prilagodite postojećim tehnološkim i poslovnim procesima.

Obuka i testiranje. Integrator obezbeđuje obuku za zaposlene u kompaniji koji su odgovorni za rad sa sistemom. Oni moraju da nauče kako efikasno da koriste novu opremu i softver u najkraćem roku kako proizvodnja ne bi trpela. Takođe, obavezno je testiranje sistema kako bi se osiguralo da su oprema i softver pouzdani.

Uopšte, implementacija “Chestny Znak“ sistema otvara širok spektar mogućnosti za srpske proizvođače.

Ona osigurava legalan izvoz u zemlju sa veoma visokim potencijalom rasta: ruski kupci visoko cene kvalitet srpskih proizvoda i sve ih češće uključuju u svoju potrošačku korpu. I pri izboru sistem integratora, važno je zapamtiti da je potrebno dobiti ne samo tehničko rešenje, već integrisani pristup koji smanjuje rizike i troškove.

Proizvođači i izvoznici mogu dobiti odgovore na neodgovorena pitanja o implementaciji Track&Trace i “Chestny Znak“ sistema na besplatnim webinarima.

Njih organizuju kompanije Vekas i Trim koje posluju na srpskom i evropskom tržištu.

Registrujte se za webinar “Jednostavan način za rad sa Chestny Znak za izvoz proizvoda u Rusiju“ putem QR koda i lako izvezite robu u Rusiju.

VEKAS d.o.o.
Lomina 20
11000 Beograd
www.vekas-automation.com









 

0 Komentara o ovom članku
Ostavi komentar

Ostavi komentar

Klijenti