ChatGPT: Veštačka inteligencija u službi čoveka ili ne?

Komentari: 0
Fotografija od: pixabay.com

Da li ste i vi već čuli za ChatGPT? Ako niste, pravo je vreme da saznate šta najnoviji četbot zasnovan na AI tehnologiji može da ponudi korisnicima!

Reč je o verziji čiji je tvorac OpenAI (San Francisko), kompanija i istraživačka laboratorija za veštačku inteligenciju. Za vrlo kratko vreme, od svog pojavljivanja u novembru 2022. godine, ChatGPT postao je svetski popularan digitalni alat.

Za sada, naravno, još uvek daleko od savršenog, ali sva su predviđanja da je pred njim svetla budućnost.

Uzimajući u obzir činjenicu da je svega jednu nedelju nakon lansiranja probio brojku od milion korisnika i da su iskustva korisnika veoma pozitivna, možemo sa sigurnošću reći da ChatGPT predstavlja novu perspektivu i još jednu prekretnicu digitalne ere u razvoju modernih tehnologija.

Pre svega zbog neverovatnog procenta uspešnosti u generisanju prirodnih jezika, ChatGPT se već u ovom trenutku smatra jednim od najnaprednijih softvera za automatsko generisanje tekstova.I ne samo u ovoj oblasti, već i kada su u pitanju različiti vidovi veštačke inteligencije.

Ipak, kao i kod svih njegovih prethodnika postoje izvesni loši odgovori kada je u pitanju generisanje teksta. I sama laboratorija OpenAI se ogradila i dala preporuku da se sve informacije, pre nego što se iskoriste u daljoj reprodukciji, obavezno provere iz drugih izvora.

Njihovi stručnjaci napominju da je sofver još uvek u razvoju i da se neprestano radi na unapređenjima.

U svakom slučaju, ogroman broj korisnika ChatGPT-ja i njihove krajnje pozitivne reakcije podstakli su nas da napišemo ovaj tekst i pokušamo da damo odgovore šta je to ChatGPT, šta nam nudi i koje su njegove osnovne prednosti i mane. Pročitajte!

Šta je ChatGPT?

Ukratko, ChatGPT je aplikativni softver koji se koristi za automatsko generisanje teksta. Ovaj model se bazira na GPT-3 arhitekturi (Generative Pre-treined Transformer 3) koja se koristi za različite namene procesiranja prirodnog jezika, počev od automatskog generisanja teksta, preko prevođenja, pa sve do davanja odgovora na postavljena pitanja.

GPT-3 model je “treniran” na ogromnom uzorku tekstualnih podataka sa interneta, što ga čini sposobnim da generiše različite tipove tekstova u skladu sa datim upitom, zadatkom ili kontekstom.

Ovu “treniranu” arhitekturu su softver inženjeri doradili i kreirali ChatGPT, koji je specijalizovan za dijalog. Dijalog se bazira na OPJ tehnologijama (obrada prirodnih jezika), kao što je razumevanje konteksta, semantike i generativne veštačke inteligencije. To ga čini sposobnim da generiše odgovore na postavljena pitanja ili da nastavi dijalog u skladu sa datim kontekstom.

Botove ovog tipa treba razlikovati od običnih pomoćnika (asistenata) koje već duže vreme pronalazimo na platformama za e-trgovinu a koji koriste jako malu bazu podataka. Ako koristite neki od njih, često ćete se susresti sa odgovorima koji baš i nemaju smisla, pogotovo ako upit ne postavite na odgovarajućem jeziku.

Kod ChatGPT-ja ovo nije slučaj. Pitanje ili zadatak za GPT možete postaviti i na srpskom jeziku, pa čak i ćiriličnim pismom.

Ovaj model aplikativnog softvera može se koristiti u različite svrhe: kao standardni četbot, virtuelni asistent, za automatizovano pisanje sadržaja, eseja, generisanje odgovora na imejlove ili poruke, pa čak i za pisanje kodova. Ipak, teško da ćete na vaš upit dobiti neki jako složen kod u određenom programskom jeziku, bez greške.

Međutim, one jednostavnije (osnovne) - da. To može u budućnosti pokrenuti pitanje potrebe za programerima nižeg ranga.

Sve češće se govori i o tome da bi ChatGPT mogao da služi za generisanje tekstova koji su optimizovani za Google pretragu i da nam u budućnosti neće biti potrebni kopirajteri i SEO stručnjaci. Ipak, ovakve tvrdnje su daleko od istine.

Niti je ChatGPT kreiran za tako nešto, niti je u ovoj fazi razvoja sposoban to da uradi. Uostalom, njegova baza podataka seže do 2021. godine, dok je optimizacija sadržaja za Google “živa stvar”.

Ako se pitate šta je SEO i kako bi jedan optimizovan tekst trebalo da izgleda, imajte na umu da odgovor nije uopšte jednostavan. Pogotovo za jednog četbota. Google često izbacuje nove parametre koji se direktno tiču optimizacije sadržaja, tako da ono što je danas dobra SEO praksa, možda za godinu ili dve više neće biti.

Da li bi ChatGPT mogao da zameni Google?

ChatGPT je postao viralni fenomen za izuzetno kratko vreme i već je u januaru imao preko 100 miliona korisnika. Odgovori koje su korisnici dobijali od jednog softvera su zapanjujući.

Nikada ranije se nije dogodilo da neki četbot može da da odgovor koji je toliko nalik na ljudski. Naravno, to odmah nameće pitanje da li bi u stvari on mogao da zameni Google. Naš odgovor je NE! Bar za sada, iako je očigledno da je pred ChatGPT-jem lepa budućnost.

U prilog ovoj tvrdnji stoji nekoliko činjenica. Pre svega, ChatGPT za sada uči iz baze podataka koja seže samo do 2021. godine. Dakle, ako postavite upit za događaj nakon toga nećete dobiti zadovoljavajući odgovor.

Takođe, ChatGPT će vam dati uverljiv i gramatički ispravan odgovor (bar kada je u pitanju engleski jezik), ali je veliko pitanje koliko je on zapravo tačan. Softver koristi izvore sa interneta koji mogu biti različitog kvaliteta. Neki od njih su prilično diskutabilni kada je u pitanju tačnost informacija.

Foto: Unsplash.com

Iako ćete na neka pitanja koja botu nisu poznata dobiti usmerenje da je odgovor bolje potražiti na određenim internet stranicama, on daje i odgovore koji mogu biti pogrešni. Uostalom, od takvih grešaka se ogradila i sama kompanija OpenAI i postavila upozorenje korisnicima na moguću opasnost od netačnih informacija.

Najzad, ChatGPT nije ni zamišljen kao pretraživač, već kao neverovatno inteligentan sagovornik. Dakle, za sada je malo verovatno da će ChatGPT zameniti Google. Međutim, treba istaći da se GPT značajno razlikuje i da je daleko napredniji od drugih specijalizovanih botova, kao što je na primer Viber-ov četbot.

Kako se koristi ChatGPT?

Kreiranje naloga je veoma jednostavno. To možete uraditi tako što ćete posetiti zvaničnu internet stranicu Open AI i zatim odabrati opciju “Try ChatGPT” u donjem levom uglu monitora. Možete da birate način na koji ćete otvoriti nalog, a najjednostavnija opcija je da to uradite preko vašeg Google naloga.

Kada kreirate nalog i pokrenete program pojaviće se ChatGPT interfejs. U donjem delu ekrana nalazi se polje za upit u koje možete postaviti zadatak, odnosno započeti komunikaciju sa ChatGPT-jem, dok će se levo, u vertikalnoj koloni, prikazivati dijalozi koje ste prethodno vodili sa četbotom.

Koje su prednosti ChatGPT-a?

Davanje sasvim prihvatljivih odgovora na upite korisnika je jedna od ključnih karakteristika ChatGPT-a. Osim što ga možete koristiti kao virtuelnog asistenta odnosno klasičnog četbota, sa njim možete ostvariti i zanimljive i edukativne razgovore o najširem spektru tema (gotovo da ćete imati utisak da razgovarate sa čovekom). Ovaj četbot zahvaljujući veštačkoj inteligenciji koju koristi ima i brojne druge prednosti.

1. U velikoj meri personalizuje odgovore. Odgovori su prilagođeni unosu koji je ostavio korisnik i dobijeni su iz izvora koji su u najvećem broju slučajeva relevantni. I iz same kompanije su naglasili da je baza podataka zasnovana na relevantnim tekstovima iz stručne literature i drugih proverenih izvora informacija.

2. Odgovori su u duhu dijaloga, poput komunikacije između ljudi. ChatGPT je kreiran tako da na vaše postavljeno pitanje ili zadatak odgovara ljudskim pristupom. Čak vam negativno može odgovoriti ako pitanje koje ste mu postavili nije primereno ili je uvredljivo za određenu grupu ljudi.

3. Dobijate odgovor u realnom vremenu. Na postavljeni upit ili zadatak, biće potrebno svega par sekundi ili nešto malo više kako biste dobili odgovor. Dakle, nema potrebe da pretražujete više internet stranica da biste pronašli informaciju koja vas zanima već ćete odgovor dobiti odmah. Naravno, dužina odgovora zavisi od vašeg zahteva, odnosno upita.
4. Osetljiv je na promene u frazama unosa upita. Mala razlika u frazi koju unosite u polje upita može prilično promeniti odgovor koji ćete dobiti. Drugim rečima, što preciznije definišete vaš zahtev i pitanje, to ćete dobiti i precizniji odgovor.
5. Može da generiše eseje i pomogne u pisanju sastava ili kreiranja sadržaja za web sajtove. Na primer, ChatGPT može pomoći učenicima kojima je potreban esej o određenom liku iz nekog književnog dela ili slobodna tema. Dovoljno je da korisnik bude što precizniji u svom zahtevu.
6. Jednostavan je za upotrebu i prilično efikasan. Dostupan je 24/7.
7. Na kraju, ChatGPT je besplatan servis i ne zahteva nikakvu pretplatu. Za sada. Trenutno je pokrenut pilot projekat ChatGPT Plus koji će se naplaćivati na mesečnom nivou, ali će nuditi izvesna poboljšanja u odnosu na besplatnu verziju.

Foto: Unsplash.com

Koji su nedostaci ChatGPT-a?
1. Odgovore je potrebno proveriti, odnosno uzeti sa rezervom. Odgovori na upite koje tražite preko Google-a (barem oni na prvoj strani) su usmereni ka relevantnim i proverenim izvorima informacija. I to je sigurno. Kod ChatGPT-a to ponekad možda nije slučaj. Dobijeni rezultat ponekad neće biti zadovoljavajući, a u nekim slučajevima može biti i potpuno netačan.
2. ChatGPT može u budućnosti predstavljati ozbiljnu pretnju kreativcima. I dok kreativci stvaraju originalne radove, kod ChatGPT bota bilo koji korisnik može da dobije gotov članak na željenu temu, reši matematički problem ili pregleda kod bez mnogo problema.
3. Kao posledica prethodno pobrojane stavke, u budućnosti se može dogoditi da preterano oslanjanje na četbotove poput ChatGPT-a smanji potražnju za određenim radnim mestima i profesijama.

4. Odgovori su dostupni za više korisnika. Ako na primer, dva korisnika unesu isti upit da im ChatGPT napiše esej, može se dogoditi da na kraju dobiju iste odgovore, odnosno teme. Personalizacija funkcioniše samo kada se ne postavljaju ista pitanja.
5. ChatGPT je ipak samo softver, nastao zahvaljujući ljudskom umu, odnosno u pitanju je veštačka inteligencija, pa kao takav nema empatije i ponekad neće dati zadovoljavajući odgovor. Takođe, njegova nesposobnost da pravi pretpostavke kada se postavljaju nejasna pitanja može dovesti do toga da odgovori nisu tačni ili nisu prilagođeni upitu korisnika.

Nekoliko zanimljivih činjenica o ChatGPT-ju

1. Kompanija OpenAI koja je dizajnirala ChatGPT je osnovana 2015. godine i bavi se unapređenjem tehnologija veštačke inteligencije. Jedan od njenih osnivača je bio i Ilon Mask koji je takođe osnovao i kompanije SpaceX, Tesla i PayPal.
2. ChatGPT je softver koji osim iz baze podataka uči i iz interakcija sa svojim korisnicima. Prvi je program takvog tipa.
3. Suosnivač OpenAI-a Sem Altman kaže da troškovi koji su potrebi za svakodnevno pokretanje ChatGPT-a “teraju suze na oči”. Prema proceni Toma Goldsteina, profesora na prestižnom fakultetu u Merilendu, potrebno je oko 100.000 dolara na dnevnom nivou za pokretanje ChatGPT-a ili oko 3 miliona dolara svakog meseca.
4. ChatGPT ima svoja ograničenja. Znanje mu je ograničeno zaključno sa događajima koji su se desili 2021. godine. Jednostavno, za sada ne koristi bazu podataka sa informacijama posle navedene godine.
5. Ista kompanija koja je stvorila ChatGPT, kreirala je i softver Dall-E koji koristeći veštačku inteligenciju i mašinsko učenje stvara digitalne slike iz praktično bilo kog opisa datog prirodnim jezikom.
6. Direktor OpenAI predviđa da će ChatGPT do kraja 2024. godine kompaniji doneti prihod od oko milijardu dolara.
7. OpenAI je dobio ogroman novac od Microsofta kako bi se dalje razvijao.
8. Postoje zemlje u kojima ChatGPT nije dostupan. Na toj listi se nalaze Kina, Rusija, Ukrajina, Avganistan, Iran, Belorusija, Venecuela i još neke manje zemlje.
9. Izvršni direktor OpenAI-a Sem Altman najavio je da je izvesno da će u nekom trenutku morati da unovče ChatGPT, odnosno da uvedu pretplatu. Ilon Mask je pitao koja bi to prosečna cena razgovora mogla biti i dobio odgovor da će najverovatnije po razgovoru biti jednocifren broj centi. Zato požurite i isprobajte softver dok je još besplatan i u fazi testiranja.

Cene kriptovaluta koje su vezane za veštačku inteligenciju, poput DeepBrain Chain i Numeraire, su doživele nagli porast nakon izlaska ChatGPT-ja.

Naša preporuka je svakako da odete na stranicu OpenAI-a i napravite svoj nalog za ChatGPT.

Sigurni smo da ćete pronaći način da iskoristite mogućnosti koje najnoviji četbot nudi.

Ne zaboravite da je on tek pokrenut i još uvek u fazi razvoja i da je pred njim još puno usavršavanja, ali ono što je kompanija OpenAI ponudila svojim korisnicima do sada je veliki iskorak kada su u pitanju veštačka inteligencija i generisanje teksta.
 

0 Komentara o ovom članku
Ostavi komentar

Ostavi komentar

Klijenti