cargo-partner intervju sa generalnim direktorom Hapag Lojda
Sa flotom od 258 modernih kontejnerskih brodova i ukupnim transportnim kapacitetom od 1,9 miliona TEU, Hapag-Lloid je jedna od vodećih svetskih kompanija za transport.
Sa sedištem u Hamburgu, kompanija je poznata kao peti najveći kontejnerski prevoznik na svetu.
Globalni provajder logistike cargo-partner sa nama deli svoj ekskluzivni razgovor sa Rolfom Haben Jansenom, generalnim direktorom Hapag Lojda na temu nedavnih dešavanja u pomorskom transportu, i planovima nabavke.
Ukoliko Vam se intervju dopadne slične zanimljivosti iz industrije možete pročitati na cargo-partner Trendletter.
cargo-partner: U toku pandemije COVID-19, transportna industrija se našla u turbulentnim vodama: kašnjenja u preradi, masovno prebukirani brodovi, problemi sa vraćanjem praznih kontejnera i opstrukcije u transportu robe u lukama. I povrh svega, dogodila se nesreća u Sueckom kanalu. Situacija se jedva smirila kada se ekonomija ponovo zamaglila usled krize u Ukrajini. Kako se možemo pripremiti za takve krize? Da li je moguće imati plan za vanredne situacije u fioci za svaki scenario?
Rolf Habben Jansen: Priprema za ovakve krize nije laka jer one mogu imati direktan i višestruki uticaj na naše poslovanje.
Zbog toga nam je važno da kontinuirano identifikujemo potencijalna uska grla i slabe tačke – što može biti izuzetno teško u našoj nestabilnoj industriji.
Pandemije i nesreće na važnim saobraćajnim pravcima ne mogu se predvideti, ali se i dalje trudimo da naše procese prilagodimo kako bi bili otporniji na iznenadne poremećaje.
cargo-partner: Na temu COVID-19: Uprkos pandemiji i povezanim izazovima, HLAG je uspeo da postigne izuzetno dobre brojke. Možete li rizikovati prognozu za 2023?
Rolf Habben Jansen: Slabija potražnja i niže cene dostave imaju veliki uticaj na našu zaradu. Tek smo nedavno objavili rezultate za prvu polovinu godine i oni su znatno ispod onih iz prethodne godine.
Međutim, uspeli smo da potvrdimo našu ukupnu prognozu profita za 2023. Ovde je važno uvek imati na umu trenutne faktore rizika koji bi mogli negativno da utiču na prognozu – kao što su rat u Ukrajini, kontinuirani inflatorni pritisak i visoki nivoi zaliha.
cargo-partner: Da li ste u poslednje vreme primetili povećanje kineskih proizvodnih kapaciteta? Ili je došlo do suprotnog pomeranja proizvodnje iz Azije?
Rolf Habben Jansen: Kina je ključni faktor u globalnoj proizvodnji i kontinuirano ulaže. U isto vreme, međutim, tema „zaštićenja“ sve više dobija na značaju.
Kompanije sve više preispituju svoja proizvodna mesta i procenjuju da li mogu da približe svoju proizvodnju ciljnim tržištima, što može ponuditi prednosti, kao što je bolja sposobnost da se reaguje na promene na tržištu, kao i kraće vreme isporuke.
Na kraju, međutim, mislim da će Kina ostati centralni akter zbog svog dugog industrijskog iskustva i uspostavljenih lanaca snabdevanja.
cargo-partner:Širom sveta, rezervisani termini brodara su puni, dok novi okeanski giganti neprekidno ulaze na tržište. Da li izgleda kao da se ponavlja “prerazvijenost“ kapaciteta pre 15 godina, koja je u to vreme donela previše „pomeranja“ na tržištu?
Rolf Habben Jansen: Na prvi pogled, situacija zaista podseća na višak kapaciteta od pre 15-ak godina.
Tada je porast broja brodskih narudžbi doveo do neravnoteže između ponude i potražnje.
Međutim, knjige narudžbi danas nisu toliko pune kao tada, a svetska flota je u proseku starija, što znači da je i povećan broj brodova koji se raspadaju.
Štaviše, važno je napomenuti da se trenutne narudžbine za brod takođe mogu pripisati modernim razvojima kao što su održiviji dizajn brodova i strožiji propisi o zaštiti životne sredine.
cargo-partner: HLAG ima akcije kontejnerskog terminala Altenverder u Hamburgu, luka Jade Veser u Vilhelmshavenu, u Tanger Medu na Mediteranu i u novoizgrađenom terminalu Eurogate u Damijeti, Egipat. Da li bi sledeći „logičan korak“, geografski gledano, mogao da leži u pravcu Azije ili Amerike?
Rolf Habben Jansen: Taj korak smo već preduzeli. Investirali smo u J M Baki Ports & Logistics Limited – vodećeg terminala za unutrašnji transporta u Indiji.
Ovo će nam omogućiti još bolji pristup ovom strateški važnom rastućem tržištu.
Pored kontejnerskih terminala, kompanija takođe upravlja unutrašnjim kontejnerskim depoima i nudi usluge u oblasti železničkog transporta. A aktivni smo i na američkom kontinentu: Nedavno smo uspešno završili preuzimanje terminalnog poslovanja SM SAAM. Ova operacija obuhvata deset terminala u Latinskoj Americi i SAD.
cargo-partner: U okviru IMO2020, međunarodna pomorska industrija morala je da odgovori na pojačana ekološka pravila Međunarodne pomorske organizacije. Osim toga, sve veći broj kompanija aktivno traži više „ekoloski prihvatljivije“ transportne opcije. Koje napore je HLAG preduzeo u tom pogledu u međuvremenu? Da li se pilot projekat velikog broda sa LNG pogonom dokazao i može li okeanski teret ikada zaista postati „zelen“?
Rolf Habben Jansen: U to vreme, bili smo prva brodarska kompanija koja je brod sa konvencionalnim pogonom pretvorila u tečni prirodni gas (LNG).
Bio je to značajan korak iz perspektive održivosti. Ali to nije ekonomično. Ovako složena konverzija je jednostavno preskupa.
Sve u svemu, dekarbonizacija je čvrsto usidrena u našoj strategiji. Do 2045. želimo da rad naše flote učinimo klimatski neutralnim.
Da bismo to postigli, oslanjamo se na alternativna goriva, kao što su biogoriva. Naši kupci već danas mogu da profitiraju od toga pomoću našeg transportnog rešenja „Ship Green“.
Takođe smo naručili dvanaest velikih kontejnerskih brodova sa motorima na dva goriva, koji rade na LNG, ali mogu da koriste i alternativna sintetička goriva na duži rok.
Samo sa LNG-om, nećemo postići naše dugoročne ciljeve, ali to je važno prelazno gorivo koje nam omogućava da smanjimo emisiju CO2 do 25% i smanjimo emisiju sumpor-dioksida i čestica za preko 90%.
Takođe unapređujemo našu postojeću flotu kako bismo je učinili efikasnijom i ekološki prihvatljivijom, a u narednim godinama ćemo renovirati otprilike 150 brodova.
Uveren sam da je klimatski neutralna isporuka moguća. Međutim, potrebni su nam pravi uslovi da to postignemo, posebno kada je u pitanju dostupnost budućih alternativnih goriva.
Ulaganja u istraživanja i dodatnu infrastrukturu su i dalje potrebna pre nego što budu spremni za pomorstvo.
cargo-partner: cargo-partner je aktivan u prekookeanskom transportu već 40 godina i smatra da je Hapag Lloid „osnovni prevoznik“ sposoban da pruži pun spektar usluga. Po vašem mišljenju, šta razlikuje rad sa špediterom srednje veličine kao što smo mi od rada sa jednim od takozvanih „velikih igrača“ u industriji?
Rolf Habben Jansen: Postoje određene prednosti u saradnji sa iskusnim i etabliranim partnerom kao što je cargo-partner.
Dok „veliki igrači” imaju velike resurse i globalni domet, rad sa špediterom srednje veličine nudi ličniji i fleksibilniji pristup.
To može biti prednost, posebno u našoj nestabilnoj i dinamičnoj industriji, gde je važno biti u stanju da reagujemo brzo i efikasno.
Za ovo je takav pristup prilično vredan.
Celokupan tekst, ali i slične zanimljivosti iz industrije možete pročitati na cargo-partner Trendletter sekciji, gde se možete i prijaviti za obaveštenja o mesečnim aktuelnostima.