Bosch: sveobuhvatni portfolio omogućava veliku prodaju – nepovoljno okruženje utiče na prihode
Štutgart, Nemačka – Uprkos nepovoljnom ekonomskom okruženju u automobilskoj industriji, Bosch Grupa je uspela da u 2019. održi visok nivo prodaje zabeležen u prethodnoj godini. Prema preliminarnim rezultatima, dobavljač tehnologija i usluga prošle godine ostvario je prodaju od 77,9 milijardi evra. To znači da su prihodi na istom nivou sa onima ostvarenim godinu dana ranije. Ipak, posle usklađivanja kursnih razlika, prihod je manji za 1,1 odsto.
Predstavljajući preliminarne rezultate, dr Volkmar Dener, predsednik Upravnog odbora kompanije Robert Bosch GmbH, izjavio je: „Slaba privreda i nagli pad u proizvodnji automobila uticali su i na Bosch. Što se tiče postojećih izazova, ono što doprinosi stabilizaciji je činjenica da naša kompanija posluje u okviru izuzetno različitih oblasti poslovanja, što pomaže da se proširi postojeće poslovanje kao i da se razviju novi poslovi. Uprkos veoma izazovnoj ekonomskoj situaciji, nastavljamo da ulažemo u važne oblasti razvoja." Samo u ovoj godini Bosch planira da potroši više od milijardu evra na elektrifikovanu, automatizovanu i umreženu mobilnost . „Kao lideri u oblasti inovacija, mi pomažemo u oblikovanju samog prelaska na alternativne vidove mobilnosti i koristimo sve mogućnosti koje to nosi sa sobom", kaže Dener.
* Prodaja: 77,9 milijardi evra
* Rezultat: 3 milijarde evra
* Značajna direktna ulaganja: milijarda evra godišnje za projekte mobilnosti budućnosti
* CEO kompanije Bosch Dener: „Kao lideri u oblasti inovacija, mi pomažemo u oblikovanju prelaska na alternativnu mobilnost i koristimo mogućnosti koje nam se nude."
* Finansijski direktor kompanije Bosch Azenkeršbaumer: „Radimo na profitabilnosti i prilagođavanju naših proizvodnih kapaciteta."
* Veštačka inteligencija: program obuke za 20.000 saradnika
U poslovnoj 2019. godini, dobit od poslovanja pre oporezivanja (EBIT) dostigla je 3 milijarde evra. To znači da je procenjena EBIT marža nešto ispod 4 odsto. Na rezultat su uticali pad u proizvodnji automobila, posebno na ključnim tržištima u Kini i Indiji, dalje smanjenje udela dizel motora u ukupnom broju vozila, veliki troškovi restrukturisanja (posebno u segmentu mobilnosti) i sve veća direktna ulaganja u projekte koji su važni za budućnost. „Tekuća godina i dalje je puna izazova za mnoge kompanije, posebno u automobilskoj industriji – pa tako i za kompaniju Bosch“, izjavio je profesor Štefan Azenkeršbaumer, finansijski direktor i zamenik predsednika upravnog odbora kompanije Bosch. „U sektorima i regionima koji su za nas važni, želimo da se i u 2020. godini razvijamo snažnije od tržišta“, dodao je on, upozoravajući da će Bosch morati da nastavi da naporno radi na svojoj profitabilnosti i da prilagodi svoje proizvodne kapacitete.
Fotografija od: Bosch
Novi vidovi mobilnost u budućnosti: izazovi vezano za promene
Bosch ima jasnu sliku o budućoj mobilnosti i kako da uspešno pređe na alternative. „Mobilnost sutrašnjice neće biti samo elektrifikovana i automatizovana, već i umrežena i personalizovana“, kaže Dener, dodajući da je kompanija Bosch, zbog svog raznovrsnog portfolija, bolje pripremljena za različite scenarije i razvoj događaja od skoro bilo koje druge kompanije. Ipak, on je upozorio da put ka budućoj mobilnosti postavlja neke od najvećih izazova u automobilskoj industriji. Prvo, iracionalni argumenti o kolima onemogućili su bilo kakvu razumnu, smirenu debatu o drumskom saobraćaju. Drugo, industriji je potrebno više vremena za prolazak kroz tranzicioni period. Kako Dener naglašava: „Suštinski proces kao što je prelazak na elektromobilnost ne može se postići preko noći, posebno kada se radi o radnim mestima.“ Treće, ekonomska situacija ističe potrebu za strukturalnom promenom u industriji. Bosch očekuje da će se globalna proizvodnja automobila smanjiti i u 2020. godini, treću godinu za redom. Ove godine kompanija predviđa dalji pad od 2,6 odsto na nekih 89 miliona vozila širom sveta – skoro 10 miliona jedinica manje nego 2017. Bosch očekuje da taj nivo ostane konstantan tokom narednih nekoliko godina, i ne predviđa bilo kakvo povećanje globalne proizvodnje automobila pre 2025. godine.
Kompanija namerava da prilagodi svoje strukturne troškove i radnu snagu dramatičnim promenama i smanjenoj potražnji u industriji na način koji je društveno najprihvatljiviji. Dener: „Po tom pitanju smo već postigli dogovore sa našim partnerima na glavnim lokacijama kao što su Bamberg, Šviberdingen i Štutgart-Fojerbah.“ Cilj je da se usvoji pristup koji u najvećoj mogućoj meri omogućava da se očuvaju mogućnosti za individualni razvoj na lokacijama, zadrži što je moguće više saradnika i sačuvaju njihove kompetencije.
Novi vidovi mobilnost u budućnosti: poslovne mogućnosti za Bosch
„Prelazak na alternativnu mobilnost neće biti kraj mobilnosti – a svakako ni kraj automobila“, kaže Dener, dodajući da je kompanija Bosch i dalje dobro pozicionirana kada je u pitanju njena težnja da bude vodeći dobavljač u oblasti mobilnosti. Dener još dodaje: „Suštinski preokret u automobilskoj industriji otvara sjajne mogućnosti za Bosch.“ To uključuje i sve veću potražnju za mobilnošću u budućnosti. Kako navodi Međunarodni transportni forum (ITF), mobilnost pojedinačnih korisnika će se između 2015. i 2030. godine širom sveta povećati za skoro 50 odsto. „U budućnosti automobil će ostati prevozno sredstvo broj jedan – a ima i odlične šanse da postane čak i bezbednije, još pogodnije i ekološki još prihvatljivije prevozno sredstvo“, rekao je Dener. Nove tehnologije kao što su internet stvari (IoT), veštačka inteligencija (AI), kao i gorivne ćelije dodatno će unaprediti prelazak na alternativnu mobilnost. Kao lider u oblasti inovacija, Bosch će imati koristi od svog ranog uključivanja u ove oblasti razvoja. Osim toga, novi proizvođači automobila na tržištu elektromobilnosti sve više traže kompletna rešenja, a ne samo komponente. On dalje objašnjava: „Za nas kao dobavljača kompletne usluge, poslovanje sa više sistema znači potencijal koji omogućava da seprodaja izražava u milijardama." U budućnosti kompanija Bosch imaće koristi i od trenda koji se kreće ka većoj primeni elektronike i softvera: Kompanija procenjuje da će tržište za elektronske sisteme koji intenzivno koriste softver rasti za 20 odsto godišnje od sada do 2030. Bosch ulaže oko 3,7 milijardi evra godišnje u razvoj softvera i trenutno zapošljava 30.000 softverskih inženjera.
Usavršavanje zaposlenih: Obuka u AI oblasti za 20.000 saradnika
Za Denera kvalifikovana radna snaga predstavlja strateški faktor uspeha za savladavanje postojećih i budućih izazova. „Bosch sebe vidi kao organizaciju u kojoj se stalno uči i u kojoj je učenje integrisano u svakodnevne poslove", kaže on. Pored redovnih ulaganja u usavršavanje radne snage, kompanija Bosch pokreće i novi program obuke u oblasti veštačke inteligencije za skoro 20.000 saradnika. Program obuhvata formate obuke na tri različita nivoa za menadžere, inženjere i programere za veštačku inteligenciju, i uključuje smernice za odgovornu upotrebu veštačke inteligencije.
Razvoj poslovanja: oko 3 milijarde evra ulaganja
Bosch namerava da proširi svoje postojeće poslovanje i da se otvori ka novim oblastima poslovanja. „Želimo da to uradimo pomoću značajnih direktnih ulaganja u buduće tehnologije“, kaže Dener. „U periodu od 2013. do 2020. godine kompanija Bosch je uložila ukupno oko 3 milijarde evra u nove oblasti razvoja.“ Ove godine Bosch će uložiti 500 miliona evra samo u elektromobilnost, uključujući gorivne ćelije. Kompanija će potrošiti više od 600 miliona evra na autonomnu vožnju i još 100 miliona evra na rešenja za povezanu mobilnost.
Osim toga, od 2015. godine kompanija Bosch je uložila 600 miliona evra u proširenje svog poslovanja u oblasti interneta stvari. To se odnosi na novi Bosch IoT Kampus u Berlinu i proširenje poslovanja kompanije u oblasti povezane industrije.
Konkurentna prednost: tehnološko liderstvo i neutralnost
Prelazeći na nove tehnologije, Bosch obezbeđuje značajni prodajni potencijal na tržištima koja vrede milijarde. Recimo, pre nego što autonomna vožnja bude postala stvarnost, potrebano je postojanje principa trećeg senzora, pored kamere i radara. Upravo zato kompanija Bosch upotpunjuje svoj portfolio senzora i počinje sa proizvodnjom lidar senzora velikog dometa. Kako Dener objašnjava: „To premošćava jaz u pogledu senzora i čini autonomnu vožnju održivom mogućnošću.“ Alat za merenje razdaljine na bazi lasera može pouzdano da detektuje predmete koji nisu od metala na velikim udaljenostima, recimo kamenje na putu. To znači da ima dovoljno vremena za manevrisanje u vožnji, poput kočenja ili skretanja.
Bosch takođe nastavlja sa radom na komercijalizaciji pogonskih sistema sa gorivnim ćelijama: u toku je razvoj osnovne komponente pogonskog sistema, sklopa (steka), zajedno sa kompanijom Powercell, čije se predstavljanje na tržištu planira za 2022. Kompanija takođe nastavlja da ulaže u visoko efikasne motore sa unutrašnjim sagorevanjem. Prema istraživanju tržišta koje je izvršila kompanija Bosch, dva od svaka tri novoregistrovana vozila 2030. godine će i dalje koristiti dizel ili benzin, sa hibridnom opcijom ili bez nje. On dalje objašnjava: „Put koji vodi do mobilnosti bez emisija mora biti tehnološki neutralan. To je jedini način na koji će šira javnost moći da priušti mobilnost.“ Rešenje su pogonski sistemi koji predstavljaju mešavinu efikasnih motora sa unutrašnjim sagorevanjem i najsavremenijih električnih motora. Pored toga, Dener je posvećen upotrebi sintetičkih goriva iz obnovljivih izvora energije: „Vozila koja su već na putevima će takođe odigrati svoju ulogu u smanjenju emisija CO2. Sintetička goriva iz obnovljivih izvora energije mogu da učine proces sagorevanja ugljenično neutralnim." U tom smislu, Dener poziva kreatore politika da donesu okvir za tehnološki neutralno okruženje koje će samim tim biti povoljno za inovacije. To je neophodan korak ako želimo da prelazak na alternativnu mobilnost bude uspešan, zadržimo postojeća radna mesta i stvorimo nova, kaže Dener.
Fotografija od: Bosch
Više od mobilnosti u budućnosti: razvoj novih tehnologija
Kompanija Bosch želi da ide dalje od novih vidova mobilnosti u budućnosti kako bi razvila nove tehnologije i promovisala klimatske aktivnosti. U tom procesu kompanija želi da održi ravnotežu između privrede, životne sredine i društveno odgovornog poslovanja. Na svome putu da postane vodeća kompanija u oblasti interneta stvari, Bosch se oslanja na veštačku inteligenciju (AI). „Želimo da koristimo industrijsku veštačku inteligenciju kako bi naši proizvodi funkcionisali kao asistenti naših kupaca – a to će nas, nadamo se, učiniti globalnim liderima u ovoj oblasti", kaže Dener. U tom pogledu Bosch ulaže 100 miliona evra samo u izgradnju kampusa za veštačku inteligenciju u Tibingenu. Kompanija takođe nastavlja sa sopstvenim inicijativama za klimatske aktivnosti: na kraju 2019. godine kompanija Bosch je postigla CO2 neutralnost na svim svojim lokacijama u Nemačkoj; do kraja 2020. godine isto će se desiti na svim lokacijama kompanije Bosch širom sveta. „Klimatske aktivnosti i energetska efikasnost nude kompaniji Bosch dalje poslovne mogućnosti", kaže Dener. Samo u Nemačkoj će do 2025. godine do 45 odsto električne energije dolaziti iz obnovljivih izvora (izvor: BMWi). „Upravo zato ćemo uložiti 100 miliona evra u razvoj našeg posla sa toplotnim pumpama u narednih nekoliko godina.”
Poslovni rezultati u 2019. godini po poslovnim sektorima
Poslovni rezultati u 2019. godini bili su slični u skoro svim poslovnim jedinicama kompanije Bosch. U poslovnom sektoru Mobility Solutions, koji ostvaruje najveći udeo u prodaji, rast je nadmašio globalnu proizvodnju automobila. Prodaja je iznosila 47 milijardi evra što je na istom nivou sa prodajom ostvarenom prethodne godine. Ovo nominalno predstavlja smanjenje od 0,1 odsto, ili 1,5 odsto nakon usklađivanja kursnih razlika. U poslovnom sektoru Consumer Goods prodaja je dostigla 17,8 milijardi evra. Ovo predstavlja smanjenje od 0,2 odsto ili 0,6 odsto nakon usklađivanja kursnih razlika. Divizije BSH Kućni aparati i Električni ručni alati održale su se u jakom konkurentnom okruženju, a divizija Električni ručni alati je imala učinak iznad proseka. Poslovni sektor Consumer Goods postigao je prodaju od 7,4 milijarde evra, ili 0,1 odsto više nego u prošloj godini, uprkos padu tržišta od više od 4 odsto kada su u pitanju narudžbine u sektoru mašinstva. Posle usklađivanja kursnih razlika, prodaja je smanjena za 1,2 odsto. Poslovni sektor Energy and Building Technology postigao je rast od 1,5 odsto, ostvarivši prodaju od 5,6 milijardi evra. Ovo predstavlja povećanje od 0,8 odsto nakon usklađivanja kursnih razlika.
Poslovni rezultati u 2019. godine po regionima
U Evropi se poslovanje kompanije Bosch stabilno razvijalo. Prodaja je iznosila 41 milijardu evra, što je na istom nivou sa prethodnom godinom. U Severnoj Americi prodaja je povećana za 5,3 odsto na 13 milijardi evra. Posle usklađivanja kursnih razlika, to je smanjenje od 0,5 odsto. U Južnoj Americi prodaja je porasla na 1,4 milijarde evra. Ovo predstavlja rast od 1,1 odsto, ili povećanje od 5,3 odsto nakon usklađivanja kursnih razlika. U zemljama Azije i Pacifika sveukupni poslovni razvoj je bio negativan. Prodaja je opala za 3,1 odsto na 22,5 milijardi evra, što predstavlja pad od 4,5 odsto nakon usklađivanja kursnih razlika. Smanjena potražnja na tržištima automobila u Kini i Indiji posebno je uticala na prodaju. S druge strane, Japan i Jugoistočna Azija su se pozitivno razvijali.
Globalna radna snaga od 403.000 saradnika
Fotografija od: Bosch
Prema podacima od 31. decembra 2019. godine, Bosch Grupa zapošljava 403.000 saradnika širom sveta. Broj zaposlenih je pao za 6.800 ili 1,7 odsto, a do glavnih promena je došlo u Kini i Nemačkoj.
Prognoza za 2020: jačanje profitabilnosti uprkos slaboj globalnoj ekonomiji
Stručnjaci kompanije Bosch za 2020. godinu predviđaju globalni ekonomski rast od samo 2,0 odsto. „Suočen sa kontinuiranim nepovoljnim ekonomskim okruženjem, globalni rast će se dodatno usporiti“, kaže Azenkeršbaumer. Pad će se posebno osetiti u važnim, osnovnim industrijama kao što su automobilska industrija i proizvodnja mašina. Osim toga, trgovinski sukobi između Sjedinjenih Država i Kine, kao i nastupajući Bregzit dovode do još sumornijih prognoza. S obzirom na smanjenu potražnju u automobilskoj industriji i promene u mešavini pogonskih tehnologija, Bosch nastavlja da razmatra svoje troškovne strukture. Prilagođavanja koja se odnose na zaposlene biće realizovana na društveno prihvatljiv način tamo gde to bude neophodno. Azenkeršbaumer dalje objašnjava: „I mi u kompaniji Bosch očekujemo godinu punu izazova u kojoj ćemo vredno raditi na našoj profitabilnosti." Visok nivo profitabilnosti od velike je važnosti za kompaniju Bosch ukoliko želi da bude u mogućnosti da ostvari značajna direktna ulaganja u tehnologije od značaja u budućnosti kao i u transformaciju kompanije.
Robert Bosch d.o.o. | Milutina Milankovića 9ž | 11070 Beograd | SERBIA | www.bosch.rs
Tel. +381 11 2052-383 | Mobile +381 63 642-926 | Fax +381 11 2052-322 |