Beogradski aerodrom postaje energetski efikasan i ekološki održiv

Beogradski aerodrom ozbiljno se priprema za normalizaciju avio saobraćaja nakon završetka pandemije koronavirusa. Već godinu dana radi se na modernizaciji i proširenju kapaciteta aerodroma vrednom 750 mil EUR, a kako su naveli iz kompanije Belgrade Airport, započeti su i projekti koji se tiču ekološki održivog razvoja i poslovanja, sa ciljem da se smanji uticaj aerodroma na životnu sredinu u pogledu emisije štetnih gasova, protoka otpadne voda i čvrstog otpada, kao i da se uz korišćenje obnovljivih i efikasnijih energenata unapredi energetska politika sistema.
- U toku je izgradnja novog energetskog postrojenja za proizvodnju i distribuciju toplotne i električne energije, a završetak radova se očekuje krajem 2021. godine. Ovaj projekat omogućiće prelazak sa teških goriva na ekološki efikasnije izvore energije i smanjenje emisije štetnih gasova – kažu iz kompanije koja kao koncesionar upravlja aerodromom Nikola Tesla.
Takođe, u toku je priprema tehničke dokumentacije za izgradnju solarnog postrojenja za električnu energiju, koja će započeti sredinom 2021. godine.
- Ovaj ekološki način proizvodnje električne energije, pored samostalnosti u proizvodnji pruža i veliku uštedu, kako za aerodrom, tako i u pogledu korišćenja raspoloživih prirodnih resursa – ističu iz kompanije Belgrade Airport.
Radi se i na rešavanju pitanja otpada na aerodromu, pa je tako već u toku izgradnja postrojenja za upravljanje čvrstim otpadom u javnoj zoni aerodroma, a u ovoj godini predviđen je i početak radova na izgradnji postrojenja za preradu čvrstog otpada u obezbeđivano-restriktivnoj zoni aerodroma.
Uz to, aerodrom planira i izgradnju postrojenja za preradu otpadnih voda, kao i uvođenje inovativnog sistema za ponovnu upotrebu vode.
- Kompletna izgradnja nove vatrogasno-spasilačke baze u ovoj godini, sa pristupnim i manipulativnim površinama, omogućiće poboljšan direktan pristup poletno-sletnoj stazi i sistemu rulnih staza. U planu je da se nova vatrogasno-spasilačka baza upotpuni i inovativnim sistemom za ponovnu upotrebu vode, što će, uz pomenuto postrojenje za preradu otpadnih voda, dodatno unaprediti sistem upravljanja otpadnim vodama na aerodromu – poručuju u kompaniji.
Do maja počinje gradnja parkinga sa 715 mesta
Kada je reč o proširenju kapaciteta aerodroma, iz Belgrade Airport kažu da će najveći deo velikih radova biti završen u naredne tri godine, ali da će rekonstrukcija u vizuelnom i operativnom smislu obeležiti ovu godinu.
- Proširenje pristanišne zgrade započeto je 2020. godine i deo je prve faze projekta proširenja i rekonstrukcije putničkog terminala u okviru koje će biti proširen fingerski hodnik C sa dodatnih 8 izlaza za ukrcavanje u avion opremljenih avio-mostovima, 5 izlaza za ukrcavanje putnika na otvorene parking pozicije, dodatni krovni koridor za putnike u dolasku – navode iz kompanije.
Podsećaju da je paralelno sa tim radovima predviđena i dogradnja platforme C i rulne staze F na površini od oko 47.000 m2, u okviru koje je planirano formiranje sedam novih parking pozicija za uskotrupne avione, uz mogućnost da se dve takve alternativno koriste za parkiranje jednog širokotrupnog aviona, što će doprineti povećanju kapaciteta aerodroma.
- Započetu prvu fazu proširenja platformi predstavlja i izgradnja platforme E i obuhvata gradnju na površini od blizu 25.000 m², naspram postojećeg robno-carinskog terminala, što će omogućiti optimizaciju kapaciteta za prihvat aviona na udaljenim parking pozicijama.
Dodaju da je za kraj prvog kvartala ove godine planiran početak gradnje nove platforme za odleđivanje i sprečavanje zaleđivanja na površini od oko 25.500 m².
Operater aerodroma Nikola Tesla podseća i da su u toku pripremni radovi na izgradnji umetnute poletno-sletne staze u dužini od 3,500 m, kao i izgradnja novih rulnih staza, od kojih će neke biti projektovane kao rulne staze za brz izlazak vazduhoplova sa poletno-sletne staze, kakve, kažu iz kompanije, nisu postojale do sada u sistemu vazdušnog saobraćaja u Srbiji.
- Nadalje, u prvom delu ove godine započeće rekonstrukcija pristupnih puteva, izgradnja novih parkirališta, dogradnja i reorganizacija kolovoznih traka i kompletna rekonfiguracija pristupnog platoa ispred putničkog terminala. Ovim projektom se omogućava se brži pristup i protok saobraćaja za taksi vozila, gradske autobuse, turističke i vanlinijske autobuse, te više nego duplo povećanje kapaciteta za kratkotrajno parkiranje vozila. Novi, moderni parking za posetioce sa 715 parking mesta, pored premijum mesta, sadržaće i mesta za osobe sa ograničenom pokretljivošću, kao i mesta sa punjačima za električna vozila, a u planu je i završetak radova i otvaranje parkinga za dugotrajno zadržavanje, kapaciteta oko 1.500 parking mesta – kažu u kompaniji Belgrade Airport.
Nova centralna putnička zona
Najzad, podsećaju za naš portal, krajem januara završeno je i preuređenje i modernizacija celokupne centralne zone za boravak putnika pre ukrcavanja na let, koja je trajala pet meseci i koštala više od 2 mil EUR.
- Radovi su izvedeni u saradnji sa kompanijom Dufry, najvećim zakupcem na Aerodromu Nikola Tesla Beograd, a nova zona, u koju se ulazi odmah nakon pasoške kontrole, obuhvata prošireni i modernizovani free shop na većoj površini, sa većim izborom brendova i novim walk through konceptom, zatim tzv. Teslin trg u okviru kojeg su putnicima na raspolaganju nova zona za odmor, novi restoran i kafe bar, gaming zona sa besplatnim igricama, kao i novi prostor za roditelje i decu kod gejtova A5 i A6 – navode iz kompanije i ističu i da čitavoj centralnoj zoni putnici mogu pristupiti besplatnom i neograničenom bežičnom internetu.
Dodaju i da je osveženi enterijer ove zone opremljen savremenom rasvetom, modernim nameštajem i novim podnim oblogama.
- Celokupan koncept zamišljen je tako da putnicima pruži veći komfor i kvalitetnu ponudu i uslugu, u skladu sa najboljim praksama matične kompanije Vinci Airports – zaključuju iz Belgrade Airport.
Izvor: eKapija