Barselona uvodi novu tehnologiju čiste energije za metro
Barselona će u sklopu nastojanja da učini javni prevoz ekološki prihvatljivijim, energiju kočnica podzemnih vozova koristiti i za punjenje električnih automobila.
Šesnaest stanica metroa u Barseloni deo je novog projekta "Metro čardž", pri čemu se energija kočnica podzemnih vozova koristi za napajanje vozova i samih stanica, dok se ostatak šalje kroz kablove na površinu kako bi se napajao priključak stanice za vozila u privatnom vlasništvu.
Bernardo Espinoza, 49-godišnji inženjer, svakodnevno putuje metroom, a takođe poseduje hibridni automobil i upravo je saznao da ima novo mesto za punjenje električnih automobila.
"Prijatno sam iznenađen, jer imam električni automobil i uvek tražim gde da ga uključim. A ako je to od energije iz kočnica metroa, onda još bolje", rekao je Espinoza.
Regenerativne kočnice su u vozovima decenijama, a koriste se i u nekim automobilima.
Sastoje se od električnog motora koji hvata energiju koja se koristi pri kočenju.
Ta energija se može odmah iskoristiti za ubrzanje vozila ili, u slučaju sistema metroa u Barseloni, poslati duž kablova za snabdevanje električnom energijom za stanicu ili punjač za električne automobile.
Alvaro Luna, profesor elektrotehnike na Politehničkom univerzitetu Katalonije, rekao je da je sistem inovativan utoliko što omogućava da se reciklirana energija preusmeri na specifične lokalne namene, u ovom slučaju za napajanje električnih automobila parkiranih u blizini.
"Pošto su stanice za punjenje postavljene u blizini, energija, umesto da se vraća u opštu električnu mrežu, ide direktno na stanice za punjenje, a to omogućava provajderu da potencijalno ponudi niže cene. Možemo reći da je inovacija u urbanom planiranju, u mogućnosti da spoji upotrebu energije u gradu" rekao je Luna.
Bolje korišćenje energije postalo je ključno za smanjenje globalne temperature koja je u porastu.
Prošle godine, na klimatskim pregovorima članice UN i Grupe 20 industrijski razvijenih zemalja i zemalja u razvoju složile su se da udvostruče energetsku efikasnost do 2030.
Jordi Pikas, šef metroa u Barseloni, rekao je da javna kompanija procenjuje da može da povrati 7,3 miliona evra potrošenih na "Metro čardž".
Sistem, koji uključuje i solarne panele, obezbeđuje sve energetske potrebe za 28 od 163 stanice metroa, od svetla do liftova i ventilacionih sistema, i štedi štest procenata ukupne energije koju troši metro, navodi Pikas.
U proseku 2,3 miliona ljudi vozi se metroom u Barseloni svakog radnog dana.
Izvor: Beta